Съединението прави силата, независимостта я убива. Свободата е абстрактно понятие, а истинската любов, за която всички копнеем, е плод на съединението... В този омагьосан кръг се върти живота на търсещия човек. Този своеобразен параграф 22 се опитва да надиграе спектакълът „Черна дупка”, чиято световна премиера бе на 24 септември в столичния театър „Азарян“.
„Черна дупка” на хореографа Шамел Питс от неговата „Черна серия” има почти инфарктно въздействие върху публиката. Човекът е представен като триединство от мъжко-женски характери, емоции, тела и взаимовъздействия. Той е и предмет, и животно, и мираж, и играчка. И във всеки един момент е подложен на изпитания, чрез които трябва да доказва възможността си да бъде част от цялото, но без да става независим, без да бъде напълно свбоден и без да обича истински и докрай – защото само така може да бъде силен. Силата е за сметка на независимостта, а свободата – заради всичко, което имаме.
Танцовият спектакъл е подплатен с много светлина, движение и визуално изкуство. Това „цветно пътуване без изход“ е бягство, но всъщност е пътуване към черната дупка. И тук, разбира се, не става въпрос за природния феномен, а за всичко онова, от което бягаме, но без успех. Бягството е с трима съвършени в лекотата си артисти – Шамел Питс, Мирел Мартинс и Тушрик Фредерикс, чиито тела и движения са много повече от думите, с които се опитваме да се спасим, но почти никога не получаваме желания резултат.
За „Черна дупка“:
Това е третият проект на хореографа с респектираща биография Шамел Питс от „Черна серия”. Оттам идва и подзаглавието „Трилогия” или „Триатлон”. Според автора му това е състезание-маратон в три части: „Всяко едно от трите представления слуша и изследва това, което е вътре в нас, между нас и около нас. Постоянно търся лични истини и принципи, и как те се срещат в съченатие с видени по нов начин идеали и универсални истини. „Черна дупка” е най-цветната работа в тази „Черна серия”.
За Шамел Питс:
Роден е в Бруклин, Ню Йорк. Започва танцовото си обучение в гимназия за музика, изкуство и сценични изкуства La Guardia и продължава в училище „Айли”. Получава бакалавърската си степен по изящни изкуства в Джулиард, като печели награда „Марта Хил” за изключителност в танца. Професионалната си танцова кариера започва в BJM Danse Montreal, Сидра Бел Денс Ню Йорк и Hell`s Kitchen Dance на Михаил Баришников. Шамел продължава кариерата си с една от най-известните компании в света – „Батшева денс къмпани“ от Израел в период от седем години. Преподава „гага” – движенчески език, създаден от Охад Нахарин – артистичен директор на „Батшева денс къмпани”. Създава поетичния танцов пърформанс „Черна кутия: Малка черна книга за червеното”, представян на много места от 2015 г. насам. След като напуска „Батшева” през август 2016 г., Шамел участва в създаването на няколко пърформанса. През септември 2016 г. се мести в Бразилия, за да преподава „гага” из страната, както и да създаде дует с Мирел Мартинс, озаглавен „Черно кадифе: Архитектура и архетипи”. Шамел Питс е артист в резиденция в Харвард и асистент професор в Джулиард. Заедно с това е и танцьор в L-E-V Dance Company на Шарон Еял и Гай Бехар. През 2018 г. получава изключителната награда „Принцеса Грейс” за хореография.
Екипът на „Черна дупка”:
Концепция и хореография – Шамел Питс (САЩ);
Танц – Шамел Питс, Мирел Мартинс (Бразилия), Тушрик Фредерикс (Южна Африка), Джой-Мари Томсън (САЩ), Рикардо Жануарио (Бразилия);
Осветление и видео мапинг – Лука Дел Карло (Бразилия);
Арт директор – Том Лов (Израел);
Костюми – Наоми Марави (Израел), Галит Райх (Израел);
Композитор и музикална среда – Ед Кортес (Бразилия);
Продуцент – Мирел Мартинс;
Международни отношения – Катерина Василиадис (Германия/Израел); Графичен дизайнер – Лука Дел Карло;
Маркетинг стратег и мениджър – Елизабет Шмюл (САЩ).