Пожарът, който нанесе огромни щети на най-известната готическа катедрала в света “Нотр Дам”, предоставя невероятна възможност на архитекти от цял свят да работят по реставрацията на храма.

Макар французите да искат “Нотр Дам” да бъде реставрирана в автентичен вид, френският президент Еманюел Макрон заяви, че кулата-копие, която се срути при пожара, може да бъде заменена със “съвременна архитектурна” конструкция.

Архитектурни студиа от цял свят публикуваха онлайн своите предложения и визии как трябва да бъде възстановена готическата катедрала. Ето и осемте най-впечатляващи.

Стъкло и кристал

Известният британски архитект Норман Фостър публикува в своята официална страница модерен прочит на покрива и кулата на “Нотр Дам”. Ако тежката задача за реставрацията бъде възложена на него, архитектът вижда “Парижката Св. Богородица” с нов изцяло стъклен покрив, който да пропуска светлина в катедралата.

Кулата-копие пък ще бъде изработена от кристал, стъкло и неръждаема стомана. Около нея ще има платформа за наблюдения на Париж.

“Конкурсът за реставрация на катедралата е уникална възможност. Всяка нейна реконструкция е правена според модерните технологии. Оригиналната дървена конструкция от XII в. е заменена със структура от метал през XIX в. Идеята за конкурс, който да продължи тази традиция на модернизиране на “Нотр Дам” трябва да бъде аплодирана”, коментира Норман Фостър пред “Гардиън”.

 
 
 
View this post on Instagram

"Our proposal for the restoration of the Notre Dame Cathedral is to use one element that it has the best, the stained glass. Make all the cover in stained glass, including the tower, with transparency to the inner side, through the opening of the vaults, leaving only the structures flying buttresses. In Gothic there is the connection of the earth to the sky, and inside the Cathedral, the natural illumination multiplies in colors through the filter of the cover in stained glass. At night the inner illumination turns into a grandiose retro backlit coverage. A single element used, stained glass. No new architectural features, no intervention elements (redesign), no ego, no artistic aspirations. Only a religious purpose! Whatever the choice of this restoration, may God enlighten the "Notre Dame", preferably in a stained glass cover Amen." Alexandre Fantozzi is not intervention, "redesign", is restoration! It is not competition of better 3d render, it is only idea of restoration project @notredamedeparis @pontifex_es @alexandre_fantozzi @carvalho.juf @aj6studio @morpholio @architizer @adesignersmind @architecture_hunter @designboom @wallpapermag @archdaily @archdailybr @archdigest @architectanddesign @architecturenow @arch.design.daily @archello @notredame @saintgobaingroup @saintgobainbrasil @saintgobainglassbrasil @lilysafra @editoramonolito @carolinedemaigret @antoniospadaro @parisfutur @wazou_75 @seemyparis @vivreparis @labnf @vogueparis @glamurama @joycepascowitch @gnt @ad_magazine @thecoolhunter_ @time @babaktafreshi @designmilk @artbasel @artsytecture @instadaconexao @fernandoguerra @parisenespanol #notredame #notredameparis #paris #france #aj6 #aj6studio #morewithless #maiscommenos #vitral #stainedglass #vitrail #arquitetura #architecture #architettura #saintgobain #saintgobainbr #glass #verre #lilysafra #restauration #notredesign #restoration #fantozzi #alexandrefantozzi #design #designer #iluminationdesign #stainedglasswindows #manhattanconexion #avemaria

A post shared by Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi) on

Стъклопис и светлина

Друго предложение от архитектурно студио в Бразилия отдава почит на известните цветни прозорци на “Нотр Дам”.

Според Александър Фантози от Сао Паоло покривът и кулата-копие трябва да бъдат реставрирани с цветно стъкло.

Нощем те ще бъдат осветявани от вътре като това ще създаде впечатлението за калейдоскоп.

“В готическата архитектура е много важна връзката между небето и земята. Отвътре “Нотр Дам” ще бъде осветена от хилядите цветни стъкла, които ще пропускат слънчевата светлина”, коментира Фантози.

 
 
 
View this post on Instagram

Paris a connu lundi dernier un des épisodes les plus bouleversants de son histoire patrimoniale. C’est sous les yeux impuissants de millions de Français que s’est consumé le toit de la cathédrale Notre-Dame, plongeant la capitale toute entière dans un nuage de fumée et de tristesse. Des vestiges de la charpente du XII ème siècle, il ne reste plus que des cendres. La flèche de 53 mètres de haut imaginée par Viollet-le-Duc au milieu du XIX ème siècle s’est elle aussi effondrée, connaissant ainsi le même sort de celle qui couronnait l’édifice jusqu’en 1792. Il est terrifiant de réaliser que même les plus grands chefs-d’oeuvres ne sont pas impérissables. Comment un ouvrage qui aura nécessité des centaines d’années de travaux peut-il s’envoler dans le ciel de Paris en quelques heures ? Outre les questions légitimes de protection et de systèmes de prévention que l’on est en droit de se poser, il nous appartient aujourd’hui de savoir comment faire revivre ce bijou architectural qui fait toute l’identité de la ville la plus visitée au Monde. En tant qu’architectes, nous sommes évidemment sensibles au projet de sa reconstruction mais une question se pose : faut-il la refaire à l’identique ? Ce sujet est très sensible pour des raisons que l’on comprend aisément. La forêt de bois qui constituait la charpente, ses assemblages et son âge en faisaient un ouvrage remarquable à tous les égards. On imagine mal qu’il existerait une autre option que celle consistant à reconstruire la charpente et la toiture à l’identique en nous appuyant sur tous les documents que nous possédons. A l’image du château de Guédelon que l’on construit à la force des bras et de l’amour du savoir-faire ancestral, Notre-Dame de Paris pourrait devenir un gigantesque chantier pédagogique à ciel ouvert. D’ici quelques décennies, cet épisodes tragique s’effacerait au profit d’une toiture flambant neuve, si vous nous passez l’expression. Mais à bien y réfléchir, serions-nous vraiment satisfaits de cette tentative de pied-de-nez au destin ? Quel autre plaisir y trouverions-nous à part celui de nous conforter dans la certitude que tout est éternel ?

A post shared by Godart + Roussel Architectes (@godart_roussel_architectes) on

Почит към старото

Френското архитектурно студио “Годар + Русел” също предлагат изцяло стъклен покрив, изграден по модерна технология, но идеята им за кулата-копие е съвсем различна.

Те предлагат минималистично и елеганто копие, което се издига в небето на същата височина като оригиналното и с приблизително същата форма. Идеята им е да “намигнат” към оригиналната кула без да опитат да я заменят с нещо ново.

“Как е възможно труд, коствал стотици години изчезне от небето на Париж за часове? Наред с важните въпроси за превенция на нови пожари трябва да знаем, че от нас зависи да възстановим това архитектурно бижу, което е символ на един от най-посещаваните градове в света. Като архитекти сме много чувствителни на тема реконструкцията на “Нотр Дам”, но има и друг важен въпрос: трябва ли да възстановим загубеното така както е било преди?”, пишат от студиото.

 
 
 
View this post on Instagram

How can we re-build the past for a new future. Full Article on BD Architecture 'As a French artist and architect, the process of restoring one of our most sacred and historic landmarks raises few questions in my mind – and a hasty rebuild isn’t the right answer to any of them. Today the French architecture board website reads, ’Heritage, ancient or contemporary, is a revealing and structuring element of our culture, and we must inculcate ourselves to keep alive these markers but also built today the markers of our time’.Ultimately, I trust in France’s cultural core and its decision makers to have the audacity to move forward while retaining The Lady’s timeless image. I can only hope the project will be humble but innovative, delicate, beautiful and engaged,created by highly skilled people around a common table. ' Image by : www.bnutsvisual.com #notredame #paris #architecture #cgi #visual #whathappennext #imagination #ideas

A post shared by DerooDavid (@deroodavid) on

Модерен вариант на старото

Английско-френският артист и архитект Дейвид Деру предлага модерен вариант на оригиналния вид на катедралата.

Неговият проект представлява покрив, който във формата си прилича почти на 100% на оригиналния, но с опростени линии.

Копието пък ще бъде изработено от стъкло и метал, но в автентичния му вид.

“Проектът трябва да бъде перфектният баланс между стара и модерна архитектура”, коментира Деру.

Зеленина

Френското студио “Наб” предлага един от най-радикалните проекти за реставрацията на катедралата. Тяхната идея е покривът на “Нотр Дам” да стане оранжерия.

Визията им е там да се състоят уъркшопи и обучителни курсове, както и уроци за деца. Целта им е катедралата да бъде интегрирана максимално в живота на Париж и да бъде използвана от французите по всевъзможни начини.

Една от най-иновативните идеи на “Наб” е останките от стария покрив – изгорялото дърво – да бъдат използвани като тор за растенията в новия покрив.

Кулата-копие пък ще се превърне в пчелин, където ще бъдат отглеждани големи колонии пчели.

Символ на преходното

Италианците Масимилиано и Дориана Фуксас също предлагат стъклен покрив и копие, но изработени според класическата готическа традиция.

Кулата в техния дизайн повече прилича на голям кристал.

Цялата конструкция ще бъде осветявана и ще бъде видима от далеч.

“Копието ще бъде символ на крехката история и духовност, а светлината – на безплътността”, коментират архитектите.

С протегната ръка към звездите

Словашко архитектурно ателие предлага една от най-простичките, но визуално впечатляващи идеи за “Нотр Дам”.

Покривът и кулата ще бъдат възстановени в минималистичен вид.

На върха на кулата-копие обаче ще бъде поставен силен прожектор, който визуално ще издължи кулата към небесата.

“Целим да свържем небето със земята. В готическите времена архитектите са целели именно това”, коментират от студиото.

Този дизайн ще бъде видим от всички точки на Париж и е сравняван с морски фар – където и да се намираш, винаги ще знаеш къде е “Нотр Дам”.

 
 
 
View this post on Instagram

Our team has developed a proposal for the Cathedral of Notre Dame de Paris by @alex_nerovnya. @architecture_hunter @allofrenders @allofarchitecture @designboom @arqsketch @renderlovers @morpholio @adesignersmind @tentree @archdose @norge @autodesk @coronarenderer @houses @buildingswow @onlyforluxury @epicworldpix @render.vis_realestate @highclass_homes @renderbox.magazine @archdaily @canonru @instarender @d.signers @architecturedose @archdigest @next_top_architects @boss_homes @architect_need @artsytecture @restless.arch @archilovers @wacommunity @architectureoskar @render_contest @vogueliving @modern.architect @architecturenow @locarl @globalspaces @wildernessnation @awesomelife.style @timeouthomes @modernhepcat @haroldmag @theprotraveler @creativefields @travelerstodolist @living_hotels @dreamlixurytraveler @venture_easy @mowellens @camplifecoffee @architectureinteriors @archlook.ir @folksouls @trawelawesome @travacs @designwanted @hezzahtrawel @amazingtravelof @nature.tome @kings_shots @aframefever @worldstip @bocadolobo @piclab @effects @exceptional_pictures @the.beachman.life @natgeoit @igworld_global @pietrogiovannigamba @ourplanetdaily @norgerundt @travelses @fancy.homes @mimaribilgiler @architectanddesign @outside_project @openairarchitecture @interiorselfie @myluxguide @pclimd @studioantonini @_archidesignhome_. #notredamedeparis#notredame#paris#france#notredameparis #3dsmax #3d #photoshopcc #Photoshop#archviz#norway#norge#stavanger#stavangerøst#render#corona#coronarenderer#renderlegion#architecture#design#allofrenders#allofarchitecture#cg#cgartist#cgwork#cgworld#marhi

A post shared by Alexander Nerovnya (@alex_nerovnya) on

Новото старо

Руският архитект Александър Неровня предлага комбинация между старо и ново.

Покривът на катедралата ще бъде изграден изцяло от стъкло и ще следва формите на оригиналния, но с опростен модерен дизайн.

Кулата пък ще бъде точно копие на оригиналната, но изработена от модерни материали.

“Нотр Дам” никога няма да бъде същата, независимо колко се стараем. Тогава защо да не използваме знанията си и архитектурните постижения на съвремието, за да я направим по-добра?”, коментира Неровня.