С облекчаването на тежките карантинни мерки в повече държави в света, много фирми обмислят как точно да осигурят безопасна работна среда на служителите си. Изглежда, че ще трябва да поживеем с COVID-19 по-дълго, отколкото ни се иска и това ще повлияе на всеки аспект от живота ни. Именно поради тази причина отворените офис пространства вероятно ще останат в миналото и отново ще се върнем към презираните и затворени индивидуални "кабинки" и бюра.
Оградените офис пространства бяха на мода в западните държави през 80-те години. Тогава служители на големи фирми работеха в малки кутийки, които често бяха описвани като клетки. И усещането беше като живот в клетка – всеки в отделна кабинка без визуален и физически контакт с останалите си колеги.
Междувременно у нас учрежденията се планираха и реализираха по същия начин, както и поколения назад - с отделни кабинети с вариращ брой бюра в тях. Затова и всъщност "кабинка" е вероятно най-добрият превод на думата за заградено работно пространство - cubicle.
Постепенно с идването на новия век офис пространствата в глобален мащаб се преориентираха към т.нар. отворен офис план – много работни станции в едно голямо пространство и без прегради, които да спират комуникацията. Този тип работно място за първи път е представено от известния архитект Франк Лойд Райт, който смятал, че подобен дизайн ще демократизира работното място и буквално ще разруши стените в общуването.
Дълги години по нашите ширини свързвахме подобни работни места с редакциите на американските вестници, които гледахме по филмите. Заради икономията на място и повишаващата се цена на квадратен метър площ в София и големите градове, филмът много бързо стана реалност и в България.
Заедно, но на каква цена
Макар редица проучвания да доказват, че отворените офис пространства повдигат креативността и улесняват работата в екип, с течение на времето служителите разбират, че всъщност са жертвали голяма част от личното си пространство.
През 2018 г. Кралското общество публикува ново изследване, според което комуникацията лице в лице е спаднала със 70% след въвеждането на отворените офиси. В същото време онлайн комуникацията скача.
Проучвания от цял свят сочат, че служителите се притесняват да не нарушат работния процес на колегите си, което води до социално оттегляне на работното място.
Друго проучване, публикувано през 2018 г. показва, че масово хората изпитват стрес и притеснение от общуване в пренаселено място именно заради повишен риск от зарази.
Открити пространства, пълни със зараза
Американският център за контрол и превенция на заразни болести наскоро публикува изследване, което ясно показва, че откритите офис пространства представляват сериозен риск за разпространението на COVID-19.
Изследването показва разпространение на заразата в кол център в Южна Кореа.
Най-показателни са илюстрациите към цялото изследване. Проучването установило, че колкото по-пълно е едно офис пространство, толкова повече положителни тестове за COVID-19 има.
В синьо на графиката са оцветени всички заразени с коронавирус служители. Разпределението им ясно показва, че тези, които са в голямо открито офис пространство по-лесно си предават заразата.
Пост-пандемично офисно пространство
Как би изглеждал стандартният офис след края на пандемията от COVID-19? Дизайн фирмите вече виждат повишено търсене на разделителни прегради и завръщането на така презираната в миналото кабинка.
„Нищо няма да бъде същото, когато Америка се върне в офисите“, твърди дългогодишният изпълнителен директор на технологичната фирма „Аутодеск“. Според Карол Барц пандемията от COVID-19 е смъртта на отвореното офис пространство.
„Смятам, че офис пространството ще се промени и ще се върнем обратно към щитовете между хората“, казва тя пред „Маркет Уоч“. Тя прогнозира, че вероятно кабинките на бъдещето ще бъдат прозрачни – даващи сигурност и защита без да спират комуникацията.
„Вероятно ще бъдат прозрачни. Мисля, че хората ще искат някаква защита, с плексиглас или каквото там. Ще има и много повече видеоконферентни връзки и абсолютно минимално летене по работа. Никой не иска да се среща с теб лично, и ти не искаш“, казва тя в интервюто.
Все още има много неясноти как точно ще се работи в света по време и след коронавируса, но големите корпорации вече са наясно, че кабинките отново са на мода.