Тази година Ню Йорк, Париж и Берлин отбелязват годишнини от емблематични художествени инсталации, при които някои от най-известните им забележителности са обвити в плат от покойните творци Кристо и Жан-Клод.

Преди четиридесет години двойката обвива Понт Ньоф, един от най-обичаните мостове в Париж, в копринена материя с цвят на пясъчник, пише БГНЕС.

Десет години по-късно, през 1995 г., се появява "Обвитият Райхстаг", когато обвиват сградата на парламента в Берлин с лъскав, подобен на алуминий материал.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Десет години след това е "Вратите" в Сентръл парк в Ню Йорк, където километри стоманени порти са окачени с найлонов плат с цвят на шафран. 

Гигантските творби отдавна са изчезнали. Но тази година в трите града ще бъдат организирани изложби по случай годишнините им - както и 90-годишнината на Кристо и Жан-Клод.

Снимка: Getty Images

Роденият в България Кристо - цялото му име е Кристо Владимиров Явашев - почина през 2020 г., 11 години след смъртта на френската му съпруга Жан-Клод Денат дьо Гилебон.

Артистите са се интересували да видят проектите само след като са готови и "когато ги видят, за тях две седмици са достатъчни", каза племенникът им Владимир Явашев.

Той припомни цитат от тогавашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг за "Вратата": "Ако го мразите, то е временно. Ако го обичате, то все още е временно."

Явашев, който се стреми да завърши недовършените творби на двойката, включващи Триумфалната арка в Париж и скулптура в пустинята в Абу Даби, каза, че е "просто съвпадение", че много от проектите им са се случили в години, завършващи с "пет".

Той говори от арт студиото на двойката в нюйоркския квартал Сохо, което - за разлика от огромните инсталации, с които са запомнени - продължава да съществува.

В ателието моделите за недовършените работи в Париж и Абу Даби седят на маси и са изложени на стените.

Кутии с бои и моливи и работни маси също изпълват тази работилница на петия етаж на стара сграда, в която художниците пристигат през 1964 г.

Други артефакти включват старо радио, което се слуша по време на дългите творчески сесии, черен телефон, който изглежда напълно праисторически, и мостри от плат, използван за опаковане на цели сгради.

Всичко това изглежда готово за употреба, сякаш творците ще се появят отново всеки момент.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK