Дори след като държавите започнат да отпускат наложените заради COVID-19 превантивни мерки и да възвръщат нормалния ритъм на икономиката и бизнеса, масовите събирания ще бъдат сред последните, които ще се върнат към обичайния си начин на работа.

Хиляди събития по целия свят бяха отложени или напълно отменени през последните месеци и към момента е трудно да говорим за някаква яснота кога отново, например, ще можем да отидем на концерт на любима група.

В свой анализ от компанията Coco Agency посочват, че организаторите на мероприятия и посетителите имат една и съща основна грижа - как събитията да станат възможни, но не за сметка на безопасността.

Снимка: Coco Agency

Има няколко различни сценария. „По-оптимистичният е, че след месеца на изолация хората ще имат нуждата от социален контакт, масови събирания, бизнес, спорт, забавление и събития. Посещаемостта ще се покачи значително, следвайки нуждите на хората, които се опитват да компенсират изпуснатите възможности по време на COVID-19“, коментира Дан Фироиу, водещ промоутър и ивент организатор за Балканите, Централна и Източна Европа и Близкия изток в агенцията.

„По-реалистично e да очакваме хората да бъдат много внимателни в идните месеци и че предпазването на здравето ще остане основен приоритет“, допълва той.

Според него в тази ситуация способността на ивент организатора да предостави безопасна околна среда и създаването на успешна комуникацията с публиката ще определи развитието на дадено събитие.

През март 2020 г. СЗО публикува документ с основни препоръки за планиране на масови събития в контекста на COVID-19, в който се изброяват необходимите предпазни мерки, които ивент организаторите трябва да вземат предвид при планирането на техните събития с цел изграждането на безопасна среда за тяхната публика.

Снимка: Coco Agency

Фаза на планиране

  • да се сътрудничи с местните здравни власти и да се обмисли цялостната епидемична ситуация в държавата/региона/града, където събитието ще се състои; - да се направи оценка на риска;
  • да се предостави достатъчно пространство между посетителите;
  • да се определи продължителността на събитието, качеството на местната здравна система и капацитета и готовността й да реагира адекватно.
  • да се планира по какъв начин ще се контролира цялото събитие и движението на хората, за да се минимализират шансовете за разпространение на вируса
  • да се планира възможността за предоставяне на медицински материали и лични предпазни средства от първа необходимост, като маски и дезинфектанти.

По време на мероприятието

  • информиране за рисковете чрез ясни послания и инструкции и избягването на разпространяване на подвеждаща или неясна информация;
  • да се насърчават посетителите да бъдат отговорни, да стоят у дома, ако се чувстват неразположени;
  • да бъдат самодисциплинирани и да следват необходимите мерки за спазване на хигиена;
  • да имат самоконтрол и да се самоизолират, ако не се чувстват разположени;
  • да носят предпазни маски, ако имат съмнение, че разпространяват вируса. За да се улесни това, ивент организаторът трябва да предостави необходимото оборудване и места, където хората ще бъдат тествани. Тези съоръжения трябва да бъдат снабдени с най-необходимите материали с цел да се предоставят бързи тестове на посетителите – маски, безконтактни термометри, както и бързи и надеждни санитарни продукти за редовна дезинфекция на пространството.

След края на събитието

  • да се сподели информация относно броя на заболелите посетители на мероприятието, броя на хората в изолация, броя на хората под карантина;
  • да се споделят проблемите по време на събитието и намерените решения;
  • асистиране на регистрираните заболели посетители с цел успешното им завръщане в родните им градове и държави;
  • споделяне на възможно най-много информация за успешните практики и даване на обратна връзка за подобрение на не толкова успешните.