Миналата седмица китаристката Дженифър Батън - част от екипа на музикалната легенда Майкъл Джексън от повече от 10 години, беше в България за самостоятелен концерт.
Помните я като русата грива с китара в ръка, винаги стояща до Майкъл Джексън на всеки негов концерт. Ексцентричната й визия и начин на свирене става запазена марка за изпълнението на емблематичната песен "Dirty Diana", на която Джексън танцува около нея, докато тя забива китарното си соло.
Дженифър Батън свири с Краля повече от 10 години. Тя е негова любимка по време на трите му световни турнета - Bad, Dangerous и HIStory. Между 1987 и 1997 Батън обикаля няколко пъти земното кълбо, свирейки пред препълнени стадиони и многомилионна аудитория. Повече от 10 години по-късно тя обикаля света правейки концерти, за да не бъде забравен Краля на Попа.
Правите този концерт в памет на Майкъл Джексън, с който сте работила, когато той е бил на върха на кариерата си. Кога беше това?
- Аз бях с него 10 години по време на турнетата „The Bad", "HIStory" и "Dangerous".
Какво си спомняте от това време и как се срещнахте за първи път?
- Бях голяма късметлийка да разбера, че има прослушвания за китарист за турнето "Bad". Бяхме около 100 китаристи и изобщо не се надявах. Научих някои мелодии, отидох на прослушането и открих, че няма банда. Само аз и видеокамера. И ми казаха: Ти си! Впечатли го! Така че импровизирах малко, вече бях свирила "Beat it" с банда и знаех някои неща на Еди ван Хелън, така че завърших прослушването с него.
След няколко дни разбрах, че е заинтересован и всичко зависеше от това да дойда на репетиция и да се стиковам с него и бандата. Следващото нещо, което знаех беше, че имам паспорт и билет за Токио.
Какво беше чувството?
- Не можах да спя. Стоях будна до 3 сутринта свирейки и се събуждах в 6 без причина. Всъщност дори отидох на лекар за приспивателни, защото наистина не си доспивах, но пък това състояние продължи няколко седмици и после се успокоих. Наистина беше вълнуващо.
А той какъв беше? Хората се чудят.
- Много сладък. Разбираш го от филма „This is it”. Винаги много спокоен, много уважителен към хората, изключително креативен и беше забавно да се работи с него.
Няма го вече 7 години. Имате ли чувството, че хората започват да го забравят?
- Не. Никога. Виждам 3-годишни деца, които правят лунната походка. Новите поколения прохождат на неговата музика. Така че не мисля, че ще бъде забравен някога.
Коя е любимата ви история с него, която винаги ще помните? Бяхте ли близки?
- Не бих казала, че сме били близки. Когато бяхме в Япония, той затвори Дисниленд в Токио, за да можем да се забавляваме на воля без там да има други хора освен нас. Шерил Кроу беше на това турне с нас и си спомням, че ние двете бяхме леко несигурни в себе си, защото никой не ни казваше как се справяме и дали ще продължим с тях на турнето. Гледах някакви играчки в един магазин в Дисниленд, той се появи зад мен, потупа ме по рамото и каза: Хей, харесва ми как забиваш солото. И аз вътрешно избухнах! Това беше момент, който е замръзнал в мозъка ми.
Китаристката разказва, че единствения момент, в който видяла Майкъл нервен било по време на Супер Бол през 1993 г. Шоуто и до днес е най-гледаното в историята на телевизията. Зрителите са 1,5 млрд. души от над 80 държави по цял свят.
А как се държеше по време на репетициите, концертите? Беше ли нервен?
- Единствения момент, в който го усетих нервен беше „Супер боул". Нещо, което се случва веднъж, на живо и се гледа от билион и половина хора. Иначе той е израснал в шоубизнеса, винаги е бил много спокоен. Чувала съм за много шоута, в които звездата е разнищвала групата си преди да излязат на сцена, но това не беше Майкъл. Винаги се държеше с уважение и беше работохолик, можеше да работи с часове.
Спомням си в Япония завъртахме пълното шоу по два пъти на ден, а това беше много! И само това правехме два месеца - репетиции, репетиции и пак репетиции. Това беше важен урок за мен.
Вие лично какво научихте от него?
- Освен важността на репетицията - важността на забавлението. Разбирам, че музиката е основата, но ако си измислил и с нещо да ги забавляваш ги отнасяш на съвсем друго ниво.
След края на турнето HIStory Дженифър Батън се присъединява към групата на Джеф Бек, с който работи три години. До момента китаристката има три соло албума и се смята за една от най-влиятелните китаристки на всички времена.
Мислите ли, че работата с Майкъл и други звезди от този ранг е помогнало на кариерата ви?
Разбира се. Майкъл ме сложи на картата. Никой не знаеше коя съм извън Ел Ей преди първото турне и изведнъж станах световно-известна. Джеф Бек също беше друго ниво в света на китарите. Хората си мислеха, че мога да свиря само с поп-звезда и изведнъж съм с Джеф Бек, а това е разлика от 180 градуса. Мисля, че съм благословена.