„Киномания" разказва разтърсващи истории за легенди от света на музиката. Тази година киноафишът на фестивала (16-30 ноември) представя личности, променили по някакъв начин стандартите в своя жанр и оставили трайна следа с творчеството си.
Далида е изиграна с истинска страст от модела Звева Алвити, която има невероятна прилика с родената в Египет актриса с истинско име Йоланда Джилиоти. Филмът на режисьорката Лиса Асуелос проследява живота на една от най-известните френски певици от края на 50-те до 80-те години на миналия век и бумът на диското, който я превръща в легенда.
В живота на Далида има много лична трагедия, безброй споделени и несподелени любови, смърт на близки хора, опит за самоубийство, много злоба и мъст, с която тя трябва да се бори – и всичко това се случва на фона на изключителната й кариера на певица, по време на която тя продава над 170 милиона плочи в целия свят.
Филмът е екранизация по издадената през 2003 г. книга Dalida – Mon frère, tu écriras mes mémoires (Братко мой, ти ще опишеш спомените ми) от Орландо и Катрин Риоа. В актьорския състав е и Венсан Перез като музикалния продуцент Еди Баркли, а също Рикардо Скармачо като брат и продуцент на Далида – Орландо Джилиоти, Нилс Шнайдер (любовника ѝ Жан Собиески) и Жан-Пол Рув като съпруга й Люсиен Морис.
Не по-малко превратен е и животът на уникалната Нина Симон, преживяла ударите на дискриминацията по възможно най-тежкия начин за един артист, чиито единствен и истински живот е на сцената и сред публиката.
В ролята на Симон е звездата от „Аватар“ Зоуи Салдана, чиито избор предизвика гневни критики доста преди началото на снимките. За да прилича на афроамериканка, Зоуи носи тъмен грим и специална протеза за носа. Въпреки нападките, филмът за един от най-невероятните музикални таланти с 15 номинации „Грами” е повече от завладяващ, покъртителен като внушение и пълен с много послания, минаващи границите на музиката. Много от песните на Нина Симон защитават политически възгледи, което я превръща в незабравим образ.
Славата и богатството обаче са съпроводени с депресивни състояния, злоупотреба с алкохол и изолация, а голямата лична победа на Симон е преоткриването на смисъла на живот и работата. Всичко това става с подкрепата на приятел (Клифтън Хендерсън), започнал като неин асистент, а след това мениджър. С негова помощ „висшата жрица на соул музиката” предприема смелото завръщане към своята музика и към самата себе си.
„Ела Фицджералд: Струва си да живееш" е документален разказ за голямата певица, чиято първа мечта била да стане танцьорка. Рей Браун-син, Оскар Питърсън, Андре Превен и гласа на Тони Бенет са част ото лентата, снимана през 1999 г. и с номинация „Грами” за музикален филм.
През 1934 г., в „Аполо Тиътър”, звездите на вечерта „Едуардс Систърс”, побъркват публиката със своите танци. 16-годишната Ела Фицджералд се явява на аматьорски конкурс, но е твърде уплашена, за да танцува. Вместо това изпява Judy, смълчава публиката и печели първа награда. Това е началото на една от най-успешните кариери в музикалната история. След ранния си успех Ела е поканена в оркестъра на Чък Уеб. За кратко става истинска звезда, записвайки няколко хита, включително A-tisket, A-tasket (1938). След смъртта на Уеб през 1939 г., тя ръководи бенда в продължение на три години, но записва и с други музиканти, сред които Бени Гудман. „Аз съм твърде свенлива, срам ме е от хората, признала голямата Ела веднъж. Но в момента, в който стъпя на сцената, усещането е различно. От някъде получавам кураж, може би защото това е нещо, което обичам да правя”. Тъкмо тази любов към пеенето спечелва сърцата на милиони зрители и слушатели по целия свят.
За титана в друг жанр е сниманият тази година филм „Джанго". През 1943 г. китаристът и композитор Джанго Райнхард радва парижката публика със своята духовита, витална музика в стил „цигански суинг”. Във време, когато много други роми се оказват мишени на расистки преследвания и са убити в концентрационни лагери, Джанго вярва, че оцелява благодарение на популярността си. Докато агентите на нацистката пропагандна машина не настояват той да предприеме турне из Германия, за да потушат влиянието на „негърската музика” от САЩ. Джанго Райнхард отказва. Една от парижките му почитателки помага на него, бременната му съпруга и майка му да се укрият във вила близо до границата с Швейцария. Там той се среща със свои събратя, които също бягат. Но докато се опитва да прекоси Женевското езеро към Швейцария заедно със семейството си, нацистите са по петите му...
Режисьорският дебют на Етиен Комар по книгата Folles de Django от Алексис Салатко представя необикновен творец и волен дух, чийто живот е импровизиран като музиката му. Изправен пред дилемата дали да позволи изкуството му да бъде използвано за политически цели, той взема решение от жизнено важно значение... В главната роля е 40-годишният френски актьор от египетски произход Реда Катеб.
В „Да преследваш Джон Колтрейн" документалистът ветеран Джон Шайнфелд изследва живота и творчеството на джаз легендата чрез коментари и признателност от няколко различни поклонници на Колтрейн като Карлос Сантана, Сони Ролинс и Бил Клинтън. Саксофонист, композитор и неуморим иноватор, Джон Колтрейн разширява границите на понятието джаз, въвеждайки елементи от музикалните традиции на цял свят. Неговият шедьовър – албумът A Love Supreme, завършва преди смъртта си, едва 40-годишен... От детството в Джим Крау Саут, през партньорството с Майлс Дейвис, което задълбочава пристрастеността му към хероина, до триумфалните години като лидер на един от най-огнените и тачени квартети в джаза, филмът представя история с големи пропадания и още по-големи висоти...
Дензъл Уошингтън чете думи на Колтрейн, въпреки че има и специално заснети интервюта. В някои моменти събеседниците оставт безмълвни, напомняйки, че тази музика докосва нещо у нас, което остава отвъд думите...
„Киномания" предлага още две филма, които не са свързани с конкретна личност. „За паметта и музиката" е независима продукция, посветена на Ню Орлиънс и джаза, направил го известен. След като губи майка си заради Алцхаймер, неврохирургът д-р Крус попада на Уна Вида – джаз певица, която пее из улиците на Френския квартал. След като установява, че и тя страда от Алцхаймер, докторът е подтикван от лични и професионални чувства да помогне.
Заснет по романа на Никълъс Базан – директор на Центъра по неврология към Луизианския държавен университет, „За паметта и музиката" e вдъхновен от научно изследване, но се превръща в завладяваща история благодарение на забележителното изпълнение на Онжаню Елис. Магията, с която тази гаснеща жена напълно се оживява, когато изпълнява музиката си, е красиво представена от актрисата и режисьора Ричи Адамс, който използва богат джаз саундтрак.
Monterey Pop е документален филм от 1968 г. за първия и единствен Международен поп фестивал в Монтърей, или просто Монтърей Поп. Събитието улавя духа на десетилетието и въвежда в новата ера на рока с паметни изпълнения на Джими Хендрикс, Джанис Джоплин и Отис Рединг. Със своя характерен vérité стил – и екип оператори, сред които асовете на американското алтернативно кино като Албърт Мейсълс и Ричард Лийкок – Д. А. Пенебейкър снима всичко, обезсмъртявайки моменти, превърнали се в легенда: Пийт Тауншънд си троши китарата, Джими Хендрикс запалва своята, а Мама Кас е буквално отвята от изпълнението на Джанис Джоплин...
В Monterey Pop ще видим още Саймън и Гарфънкъл, „Мамас енд Папас”, Хю Масекела, „Джеферсън Еърплейн”, „Енимълс”, „Ху”, Рави Шанкар.
Часто от „Киномания" е и Buena Vista Social Club: Adios на режисьора Люси Уокър, който показва архивни, както и неизползвани кадри във филма на Вим Вендерс от 1999 г.
Последното музикално предложение е съвсем прясно като производство и с наистина актуален звезден списък. В „От песен на песен" (2017) Райън Гослинг и Руни Мара играят начинаещи певци, опитващи се да пробият на модерната музикална сцена в Тексас.
Режисьорът и сценарист Терънс Малик работи с трикратния носител на „Оскар” за операторско майсторство Емануел Лубецки, както и с актьорите Майкъл Фасбендър, Натали Портман, Кейт Бланшет, Холи Хънтър, Вал Килмър. Появяват се и легенди от ранга на Пати Смит и Иги Поп като самите себе си.