Следващите няколко месеца ще бъдат истинско изпитание за онлайн платформата „Нетфликс”. Най-голямата компания за стрийминг на филми е изправена пред сериозна конкуренция, което поставя въпроса дали ще успее да продължи глобалната си доминация.
Анализ на Би Би Си показва, че „Нетфликс” е изградил сериозна база от потребители, които пък от своя страна носят значителни приходи. Според информацията платформата се използва от около 153 млн. души, които плащат месечни абонаменти. Именно заради тях бизнесът вече струва над 125 млрд. щатски долара.
Очаквано, конкурентни компании започнаха да развиват свои платформи, които да бъдат алтернатива на монопола, който „Нетфликс” наложи. Предстои на технологичният гигант „Епъл” да представи “Епъл+”, HBO ще се съревновава с HBO Max, а „Дисни” - с „Дисни+”. Освен това компанията на Джеф Безос вече дърпа част от онлайн зрителите с „Амазон Прайм Видео”.
Въпреки това „Нетфликс” не изглежда да има притеснения - компанията обяви пред инвеститорите, че конкуренцията е добро нещо. Според тях хората ще бъдат още по-изкушени от това да гледат телевизия и филми онлайн, отколкото да се придържат към традиционния начин – пред телевизора.
Хубавото за „Нетфликс” е, че броят на абонатите, особено в САЩ и Канада, продължава да расте. Но гигантът не успява да даде конкретни аргументи за това как ще изглежда платформата в бъдеще и как ще успее да задържи ползвателите си.
Каталогът от филми и сериали, които се предлагат в абонамента, малко по-малко намалява. Или поне класически и известни на аудиторията продукции, за които собствениците са дали временно правата на „Нетфликс” и сега ги изтеглят, защото са създали свои стрийминг платформи.
Пример за това е култовият сериал „Приятели”. Дженифър Анистън и компания бяха присъединени към „Нетфликс” общността през 2015 г., но от 2020 г. ситкомът ще бъде в ръцете на HBO “Max”. За да компенсира „огромната загуба”, компанията плати космическите половин млрд. долара, за да придобие правата на „Зайнфелд” – сравнително тромав и изтъркан сериал в сравнение с десетте сезона на „Приятели”.
Освен това „Нетфликс” загуби битката както за британската, така и за американската версия на „Офисът”, който отива респективно при “Бритбокс” и „Пийкок”, собственост на NBC. Това за „Нетфликс” ще означава, че са нужни повече инвестиции в оригинални продукции. Въпреки това платформата вече има сериозно портфолио от собствени продукти, които привличат зрителите.
Сред тях са „Странни неща”, „Къща от карти”, „13 Причини защо” и редица други игрални филми и сериали. Голям хит за компанията се очаква да бъде филмът „Ирландецът”, чийто режисьор е легендарният Мартин Скорсезе, а в главните роли ще се превъплътят Робърт Де Ниро, Ал Пачино и Джо Пеши.
При всяко положение растящата конкуренция ще означава повече притеснение и по-малко „Нетфликс енд чил” ("Разпускане с Нетфликс" на английски, превърнало се в ключова фраза, когато искаш да кажеш, че мързелуваш вкъщи с половинката си).