Тя има онзи пламък в очите, който сега – чрез сърцето и отворените й за танца сетива – открива и в студентите от НАТФИЗ. Елена Замфиреско поставя, подканя, провокира и казва в прав текст – Just say it!. Просто го кажи, това е...

Казва още, че Just say it! е интензивна алегория на живота. И то каква! В нейния „танцов“ език липсват дидактизъм и безсмислени повторения. Няма го и натрапчивото усещане за нещо, което вече си чул, видял или разбрал. Има пътешествие в красотата на движението, има копнеж за свързаност, илюстриран чрез единствено видимо оръжие – въжето.

Има и гора, и река, и още нещо, което всеки сам може да открие за себе си. Както всеки сам може да открие емоцията като смисъл на човешкото. И то чрез движението. Елена Замфиреско е примерът. Тя е нежната фея от съседна Румъния, осъзнала, че близостта и усещането за несамотност е състояние, което сам предизвикваш. Независимо, че го споделяш като дар...

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

От нейната философия са имали щастието да попият Теодор Тодоров и Христина Христова (Хиха) – сценография и костюмите в Just say it!, както и деветимата млади актьори – Биляна Цолова, Грета Георгиева, Даниела Замфирова, Деляна Ивелинова, Диана Петрова, Илиана Гаминчева, Марина Атанасова, Павел Стефанов и Ралица Николова.

Снимка: Даниел Димитров

Елена Замфиреско – за изненадата й от българските студенти и защо Just say it! е провокация и „интензивна алегория на живота“, за изкуствената комуникация и защо в София тя се чувства като у дома си, защо българи и румънци не познават културите си, и защо след две седмици у нас преобърна идеите си на 360 градуса.

Едно от най-добрите заглавия в актуалния афиш на Народния театър – „Фиеста“, е поставено от румънската режисьорка и хореограф Андреа Гаврилиу. Познавате ли я?

- Да, познавам я. Тя беше студент в нашия университет и е много талантлив хореограф. Не съм гледала представлението, но съм доволна, че има подобно добро представление тук, в България.

Всеки хореограф има свой метод на поставяне и режисура, в зависимост от идеята и от начина на движенията, които иска да покаже. Една от нейните характерни черти е така нареченото активно движение.

Моето виждане за Just say it! започва с нещо като сценарий, който аз направих. Но режисурата ми е по-поетична, ако може въобще така да се каже...

Любопитно е как се получи този сценарий, който имаше една чиста и ясна история. Но за две седмици всичко така се преобрази, че изглежда като съвсем друга история.

Така става винаги у нас – когато някой дойде с идея, за две седмици успяват да го накарат да преобърне нещата на 360 градуса...

- (Смее се – бел. а.) Да, така е. Но този тип взаимодействие си има своите плюсове – защото те кара да мислиш и работиш отвъд думите.

Пренебрегвайки езиковата бариера, ние можем да намерим начин да се изразяваме чрез въпросното движение. И затова сценарият се трансформира по този начин...

Какви са впечатленията Ви от НАТФИЗ и студентите, и промениха ли се тези впечатления по време на работата?

- Не. За първи път дойдох в София през април, заради един уъркшоп. Тогава срещнах студентите за първи път, те бяха в първи и втори курс. В рамките на два дни, направихме едно малко представление. Тя бяха много възприемчиви и се опитваха да разберат всичко за много кратко време, и то по възможно най-добрия начин. А самото представление беше много добро.

По-късно, през юни, получих покана за сегашния спектакъл, който да поставя с четвъртокурсници. Не знаех точно с какви хора ще работя, защото в нашия университет има съвсем друга структура на този департамент – по движение. Като дойдох, разбрах, че освен движенчески дисциплини, има и актьорски. Затова първото, което исках да разбера, е как те се движат, какво могат...

Когато дойдох през август, за една седмица успях да направя целия материал със студентите. Прецених, че идеята на сценария, с който дойдох тук, е прекалено актьорски и трябва да го направим по-движенчески. Трябваше взаимно да се провокираме и да работим с един по-поетичен „ключ“. 

Снимка: Даниел Димитров

Видях много пламък в очите на студентите. А този пламък се появява в момента, в който те разбират какво трябва да направят и как да го направят.

И сега най-важният въпрос: Защо Just say it?

- Това е едно кратко и грабващо заглавие, в сравнение със самия спектакъл. То е свързано с енергията, която имаме у себе си, и която задържаме, чувствата и емоциите, които преживяваме, и не много често изразяваме. Всичко това е свързано с комуникацията, която водим помежду, а много често тя е доста изкуствена... И затова Just say it! е покана и провокация да кажем това, което мислим и чувстваме.

Казвате, че Just say it! изглежда като интензивна алегория на живота. Това само на сцената ли може да се постигне, само сцената ли може да създаде тази алегория?

- Тази алегория на живота – да! (Смее се – бел. а.).Това е начинът, по който аз мога да изразява себе си и моите мисли. И това е на едно съвсем друго ниво – духовно, културно.

Преди малко говорихте за чиста и ясна история. Важна ли е добре структурираната и ясна история за изграждането на едно театрално представление?

- Не. Не е толкова важно. Защото в хореографията ние не разказваме истории, а говорим отвъд тези истории.

Снимка: Даниел Димитров

Разбира се, имаме някаква история или сценарий, но структурата идва с търсенето. Така се изгражда въпросната структура – стъпка по стъпка. Или пък имаш определени важни моменти или цели сцени, които започваш да анализираш – така също се изграждат форми и постепенно се сглобява цялото  представление.

Конкретно за това представление, аз имах три момента в главата си и след това намерих връзката между тях. Първото беше гора от въжета, след това – река от въжета, и накрая – финалната част (Смее се – бел. а.).

Имате ли усещането, че се размиват границите между танц и танцов театър, и че все по-често танцов спектакъл се обявява като театрален спектакъл?

- Да, танцов театър или театър на движението. Спорно е... Когато говорим за танцов театър, в него има език на движението с театрални елементи в него. Дали ще го наречем театрално или танцово представление, зависи от количеството текст, което има в него. Ако има много текст, то тогава е предимно театрално представление.

Знаете, че Пина Бауш е измислила този вид пърформанс, заради актьорите в нейната трупа. Just say it! е танцово представление.

Биографията Ви има впечатляващ брой артистични проекти с Ваше участие. Разкажете за един от тях, който Ви представя най-добре.

- След като спрях да танцувам на сцената, аз продължих да танцувам за себе си. Сега, ако можех да танцувам, бих танцувала непрекъснато...

Да, правила съм много проекти, но най-важният и близък до сърцето ми се нарича Clandestine (Orion Ballet Company, 2005 – бел. а.). Направих го, след като завърших университета и бях част от една танцова компания. Шефът на тази компания ми даде възможността да направя танцов театър.

Снимка: Даниел Димитров

След това започнах да работя по много други проекти, свързани с деца и  младежи. Чрез тези проекти се опитвам да накарам хората да открият изразяването на емоциите чрез движение. Понякога това става с терапевтична цел, понякога – като упражнение в рамките на уъркшоп.

Чувствам, че мога да стигна до всекиго чрез движението. Като една малка тухличка, която се поставя в израстването на човека.

Следващия въпрос задавам на всички румънци, с които съм си говорил напоследък. Имате ли усещането, че България и Румъния все още не се познават една друга в културно отношение, и въпреки географската близост, сякаш се намираме на различни континенти?...

- Да, така е. Такава е реалността. Не знам защо... Ние живеем в обща историческа местност, така да се каже. Това предполага, че би трябвало да се чувстваме близки, да имаме близка връзка помежду си, но всъщност не е така...

Сега се замислям, че не съм чувала за българско представление в Румъния. Въпреки че в последните две години връзките между двете държави са по-интензивни...

Как бихте продължила изречението „Аз съм човек, който обича..“?

- ... който обича другите... Като продължение на това искам да кажа, че идвайки тук, в София, имам усещането, че съм у дома. Не мога да обясня защо. Не се чувствам сама тук. Защото, знаете, когато отидеш в чужбина, ти си сам. А в София се чувствам много добре. Исках да направя този проект с български артисти и той да бъде български проект. Щеше да ми е по-лесно да си сътруднича с румънци, но го направих по този начин, защото исках да вляза в енергията на Вашата страна.