Не е страшно, ако на средностатистическия гражданин му убягва разликата между Европейски съюз и Съвет на Европа, депресия и рецесия, карта и глобус, Кумарнистан и Пакистан. Страшното идва, когато тази разлика не може да бъде направена от политик на най-високо държавно ниво. Такъв е случаят с британския министър-председател Джим Хакър в спектакъла „Да, господин премиер!", поставен премиерно в Сатиричния театър.

Дали България днес не прилича на Англия от края на 80-те години на миналия век? Каква е цената на властта – тогава и сега? Колко труден и дълъг може да бъде пътят в политиката, когато събитията започват като лека комедия, но се развиват до трагедия с необратими последници? Тези и още мноо други отговори дава режисьорският прочит на Борис Панкин.

В продължение на два часа, публиката има много поводи да се превива от смях, както заради силния текст (превод на Даря Доганова и Борис Панкин), така и заради играта на всеки един от актьорите. Кръстю Лафаазанов е премиерът, който ни кара да се замислим върху твърдението, че „наистина премиер е единствената престижна длъжност, за която не се изисква образование и квалификация“. Думите са на неговия началник на кабинета Сър Хъмфри Апълби (Мариан Бачев). Самият Апълби пък е признат разбирач на техниките на оцеляването.

На предна линия са още две лица от вярната свита на премиеря. Това са личният му секретар Бърнард Уоли (Тони Минасян) и дясната му ръка – секси мацката Клер Сатън (Рада Кайрякова). Умраз Нурмаков (Константин Икономов) пък е представителят на богатата азиатска държава Кумарнистан, на която Европа възлага всичките си надежди за излизане от кризата. В тази разнородна компания е и Светослав Пеев, шефът на Би Би Си – този „бастион на висшата култура срещу настъпленията на комерсиализма“. 

В „Да, господин премиер!“ ще станат ясни няколко принципа, произнесени ударно от силните на деня. Първо: Властта не понася вакуум, но самата тя е вакуум в управлението. Второ: Да пратиш неудобен съпартиец в трета глуха означава да му дадеш да ръководи министерството на културата, медиите и спорта.Трето: Правителството не шантажира, а само използва лостовете на влияние. Четвърто: Премиерът не говори с обикновени хора, освен по време на предизборна кампания. Пето: Въображаемият проблем е много по-лесен за разрешаване от реалния такъв. Има, разбира се, и шесто, и седмо, и осмо, и N-то правило. И в това няма нищо лошо за Англия, при положение, че „Австралия се яви на Евровизия с азиатка", а ние се чудим „дали да назначим Върховен комисар по Туитър и Фейсбук".

Въобще, „Да, господин премиер!“ е пример за това какво става, когато свитата около премиера изпуска програмата му от контрол, и самият премиер си позволява да вземе решението сам да управлява държавата. Тогава абсурдите стават страшни, а решенията им невъзможни. Какъвто е скандалът с външния министър на Кумарнистан, който преди подписването на важно споразумение иска да се възползва от секс услугите на .. ученичка до осми клас. Британското правителство е изправено пред дилема – да пренебрегне държавните интереси или да достави на своя гост малолетната проститутка с кралския хеликоптер. Задачата се оказва с повишена трудност, защото „от морални съображения" извратенякът педофил иска момичето да е девствено... 

Проблемът се превръща в основен казус на Кабинета, за да може да оправдае подобна услуга като „проява на щедрост на духа" и „мултикултурализъм". Грижите за кумарнистанеца стигат до там, че трябва да се намери подходящо име на цялата тази операция. Вариантите варират от „хоризонтална дипломация" до „евроакт", а ученичката става „евроактивист". В края на краищата, „ние сме политици, не сме владици", заключават силните на деня.

Историята „Да, господин министър“/„Да, господин премиер“

Когато през 80-те години на 20-и в. по Би Би Си вървят сериалите „Да, господин министър“ (1980-1984) и още по-успешният му наследник „Да, господин премиер“ (1986-1988), те биват определени като комедия, при все че изглеждат като притеснително правдоподобно ръководство от типа „Практическо изкуство за управление“. Приключенията на премиера Джим Хакър, хлъзгавия му помощник Сър Хъмфри Апълби и личния секретар Бърнард Уоли са ярка сатира на провалите и безсилието на игрите на властта.

Телевизионното шоу приключва през 1988 г. и голяма част от държавната администрация във Великобритания въздъхва с облекчение, но неговите създатели - Сър Антъни Джей и Джонатан Лин, просто гледат и чакат отстрани. През 2009 г., след 23-годишно прекъсване, двамата отново работят заедно и комедията „Да, господин премиер!” се превръща в едно от най-хитовите заглавия през 2010 г.

„Нищо в правителството наистина не се е променило. Напредъкът е сянка, а актуалността – илюзия. Единствената разлика е, че общественото мнение в момента е още по-песимистично. Скандалите около банковата катастрофа, големите разходи, разкриването на уютните връзки между партийни лидери и медийни организации, ни докараха до ниска избирателна активност и едва 13 процента доверие в политиците”, коментира Джонатан Лин.

Всичко това може да е лошо за демокрацията, но е чудесно за „Да, господин премиер!“. Цинизмът и сарказмът са жизнената сила на шоуто и ако хората като цяло са разочаровани от ситуацията, авторите откриват добра почва за вдъхновение. Независимо от твърдението им, че няма съществени промени в „Уайтхол“, политическият пейзаж в новия „фарс за политика, секс и евро” е забележително различен – бушуваща криза в Еврозоната, спрял е икономическият растеж, надвиснала е опасност от неочакван секс-скандал, но най-вече – Сър Хъмфри трябва да се справя с Клер Сатън – опасно съобразителния специален съветник на министър-председателя.

За авторите: Антъни Джей

Роден е на 20 април 1930 г. в актьорско семейство. Следва класическа и сравнителна филология в Кеймбридж. През 1955 г. започва работа в Би Би Си като редактор, а след това и продуцент на редица публицистични предавания и токшоута.

През 1964 г. напуска телевизията, за да стане писател и продуцент на свободна практика. Заедно с Джон Клийз, през 1972 г. основава компанията Video Arts, специализирана в създаването на програми за обучение и бизнес-управление.

Антъни Джей

По това време се запознава с Джонатан Лин, с когото се сприятеляват. През 80-те години двамата работят върху телевизионните поредици „Да, господин министър“ и „Да, господин премиер“. Сър Антъни Джей е сред редакторите на Оксфордския политически речник, пише анализаторски статии за вестници като „Дейли мейл“, „Телеграф“ и „Таймс“.

Докладът му през 2008 за Центъра за политически изследвания „Как да спасим Би Би Си“ предизвика разгорещен дебат, като се застъпва за радикално намаляване на дейността и телевизионните канали на корпорацията. Автор е на книги за управление и бизнес практики като „Корпоративният човек“ (1971), „Домакински наръчник за защита на общността от бюрократичната агресия“ (1972). „Мениджмънт и Макиавели“ (1987) е продадена в 250 000 копия по целия свят. Сър Антъни Джей е съсценарист на документална поредица за кралското фамилия и съавтор на кралица Елизабет Втора. През 1988 г. получава рицарско звание, а през 1993 г. е отличен за лични заслуги към кралското семейство. Почива на 21 август 2016 г.

За авторите: Джонатан Лин

Роден е на 3 април 1943 г. С отличие завършва право в Кембридж през 1967 г. В студентските си години се запалва по театъра и на 21 години започва да играе. Дебютира и с малки роли по телевизията. Номиниран е от Plays and Players Award за най-обещаващ млад актьор.

В началото на 70-те години получава второстепенни роли в киното, а през 1973 г. дебютира като сценарист на комедийния трилър „Проектът Интерсайн“. В средата на 70-те години Лин поставя като режисьор в различни лондонски театри.

Джонатан Лин

Първият му роман „Нужният човек“ излиза през 1976 г. и се превръща в бестселър. През 1977 г. Лин става художествен ръководител на Кембриджския театър, където 4 години работи като актьор, сценарист и режисьор в 20 постановки. През 80-те „Да, господин министър“ и „Да, господин премиер“ превръщат Джонатан Лин в национална знаменитост. Успехът на сериалите помага да бъде поканен в Холивуд.

Сред най-известните и касови негови филми като режисьор са „Монахини под прикритие“ (1990), „Братовчед ми Вини“ (1992, донесъл  „Оскар“ на Мариса Томей), „Изисканият джентълмен“ (1992), „Алчни хора“ (1994), „Сержант Билкок“ (1996), „Процес и грешка“ (1997), „Девет ярда“ (2000), „Борба за наследство“ (2003), „Дива мишена“ (2010).

  

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement