Българската компания B2Y Productions, част от „Ню Бояна филм“, стои зад едно от най-вълнуващите и силни заглавия на „София филм фест“ тази година. „Да обичаш Пабло“ разказва историята и бурната любовна афера между колумбийския наркобарон Пабло Ескобар (в ролята Хавиер Бардем) и амбициозната телевизионна водеща Вирхиния Валехо (Пенелопе Крус). Разказът е предаден през погледа на журналистката, по чийто роман е направена и самата екранизация.

Постпродукцията на „Да обичаш Пабло“, както и една изключително сложна сцена е заснета в България – приземяване на истински самолет, като част от каскада във филма. Български киноекипи са участвали в снимачния процес и в чужбина. 

Режисьор и сценарист на филма е Фернандо Леон де Араноа. Създаден в игрално-документален стил, портретът на Ескобар разкрива не само най-жестоките черти на характера на този човек, но и детайли от историята на живота му, свързани с благотворителни каузи, като строеж на училища и болници например, като с помощта на подобни „жестове“ печели почитатели, влиза в политиката и дори става народен представител.

Когато Вирджиния среща за първи път Пабло, тя е омагьосана от неговата харизма. С времето Вирджиния обаче започва да разбира ужасяващи неща. Когато Ескобар обявява война на колумбийското правителство, предизвиквайки безпрецедентно насилие, кариерата на Вирджиния е съсипана и тя започва да получава смъртни заплахи. Единствената ѝ надежда е да си сътрудничи с американците в бясното преследване на наркобоса...

Още близо 50 филма, създадени изцяло или в копродукция с български творци, ще бъдат, са в пограмата на 22-рия „София филм фест“. Сред тях са 22 нови български пълнометражни игрални филма, създадени между март 2017 и март 2018 г. От четвърт век не е произвеждано подобно количество. А още по-люболитно е фактът, че шест от пълнометражните филми са без никаква национална подкрепа.

Акцентите

„Áга” – най-новият игрален филм на Милко Лазаров, бе представен като проект с работно заглавие „Нанук“ на „София мийтингс“ през 2014 г., където получи наградите на Mediterranean Film Institute и Synchro Film, Video & Audio, Vienna, отличен в Кан като проект с престижната награда „Кшищоф Кешловски“ на ScriptEast, „Áга“ закри основната конкурсна програма на „Берлинале 2018“. Филмът е копродукция на България, Германия и Франция с главен продуцент Веселка Кирякова („Ред карпет“), която работи с Милко Лазаров от дебюта му „Отчуждение“, отличен с две награди от най-стария кинофестивал в света – Венеция.

В международния конкурс са включени „3/4“ (България, Германия, 2017) на Илиян Метев и „Радиограмофон“ („Radiogram”, България, Полша, 2017) на Рузие Хасанова.

Световна премиера в програмата на фестивала ще има филмът-омнибус „8'19"“, състоящ се от шест новели, режисирани от Петър Вълчанов, Любомир Младенов, Надя Косева, Кристина Грозева, Владимир Люцканов и Теодор Ушев.

Детският филм „Смартфонът беглец“ на Максим Генчев, продуциран от Златина Филипова („Амрита арт“), също ще бъде със световна премиера. 

Смартфонът беглец

Софийски премиери ще имат „Моторът“ на Валентин Гошев и „Малко късмет за по-късно“ на режисьорите Александър Смолянов и Чавдар Живков.

Ще бъдат показани и още 15 игрални филма, които вече имаха своите премиери на голям екран. Това са: „Посоки“ на Стефан Командарев, „Кораб в стая“ на Любомир Младенов, „Дъвка за балончета“ на Станислав Тодоров – Роги, „12 А“ на Магдалена Ралчева, „Безкрайната градина“ на Галин Стоев, „Бензин“ на Асен Блатечки и Катерина Горанова, „Лили рибката“ на Ясен Григоров, „Секс академия – мъже“ на Георги Костов, „Трансгресия“ на Вал Тодоров, „Нокаут или всичко, което тя написа“ на Ники Илиев, „Воевода“ на Зорница София, „Привличане“ на Мартин Макариев, „Бандит“ на Оги Стоилов/Август Кинг и „Вездесъщият“ на Илиян Джевелеков. 

Синко мой

Над 10 са и документалните премиери: „Синко мой“ (България) на  режисьора Павлина Иванова, „Нов живот“ (Канада, България) на Стефан Иванов, „Ненужен герой“ (България) на Стефан Командарев, „Мечтата на Николай“ (Белгия, България) на Мария Карагьозова, „Червено, твърде червено“ (Франция, България) на Божина Панайотова, „Миниатюра за пиано“ (България) на Елдора Трайкова, „Изкореняване“ (България) на Костадин Бонев, „Симон срещу страха (Случаят Варсано)“ (България) на Георги Тенев, „К 22“ (България) на  Александър Крумов и Антон Богорисов, „Студената война“ (България) на Радослав Илиев и Ивайло Пенчев, „Offline“ (България) на Станислава Калчева.

Сред специалните фестивални прожекции са още пет копродукции с миноритарно българско участие и една пълнометражна анимация. Сред тях е документалната мозайка-омнибус „Окупация 1968“, копродукция на Чехия, България, Русия, Полша и Германия, с която ще бъде закрита официалната програма на фестивала.

Окупация 1968