Темата за тормоза на жени в Холивуд развълнува целия свят и продължава да оставя след себе си въпросителни, които може би за дълго ще останат без отговор. У нас, едно от най-изявените ни имена в режисурата – Адела Пеева, застава зад каузата да защитава жените в българското кино.

Началото е поставено преди няколко години със специален сайт, който представя дамите режисьорки, а естественото, по думите на Пеева, продължение е панорамата „Особен поглед“ (София, 17-23 септември). В афиша са 14 заглавия, създадени от няколко поколения – „Лавина“ на Ирина Акташева и Христо Писков, „Привързаният балон“ на Бинка Желязкова, „Горе на черешата“ на Мариана Евстатиева, „Воевода“ на Зорница София, „Съседката“ на Адела Пеева, „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син“ на Иглика Трифонова, „Жалейка“ на Елица Петрова.

Покрай този проект, Адела Пеева разказва за първите си стъпки в кариерата, когато се връща от Белград като дипломиран режисьор и започва работа в студия „Време“.

„Преди това потърсих работа в друга студия, но там директорът ми каза, че ще се разберем, само ако приема да вечерям с него. Спомням си, че веднага напуснах, затворих вратата и се разплаках. И това е, защото не предполагах, че може да ми се случи такова нещо“, разказва тя.

„За мен това беше ужасно – бях на 24 години, а беше съвсем безобидно”, продължава тя. Признава, че след този случай през 1971 г. със съвсем лек вариант на български Харви Уайнстийн, не е преживявала подобна емоционална криза. „Там, където има мъже и жени, неизбежно се появяват такива неща, мачизмът си е мачизъм“, обобщава именитата ни режисьорка. Според нея определено има почва за драмите в Холивуд. „Друг е въпросът, че в Америка всичко е свързано с шоуто и парите“, коментира Адела Пеева.

Категорична е, че „Особен поглед“ е звънец, че жените режисьорки съществуват и правят хубави филми. „Защото хората не знаят за нас. Не знаят, че по-малко се финансират филми на жени режисьорки и все по-малко жени кандидатстват за финансиране, защото никой не е луд да си губи времето, когато вижда, че няма смисъл“, допълва тя и веднага подкрепя думите си с цифри. В цялата история на българския национален фестивал на игрално кино, от 1961 г. насам, само чeтири жени печелят „Златна роза“. Първата е Бинка Желязкова – за „А бяхме млади“ (1961). Цели 43  години по-късно, през 2004 г., Зорница София е победител с „Мила от Марс“ (наградата е поделена с режисьора Станимир Трифонов за „Изпепеляване“). През 2006 г. Милена Андонова е фаворит с „Маймуни през зимата“ и през 2016 г. Ралица Петрова - за „Безбог“ (последните две ленти са част от панорамата).

Адела Пеева припомня, че наскоро кинофестивалът в Берлин пое ангажимент за налагане на квота – 50 на 50 по отношение на филмите, създадени от жени и от мъже режисьори. „У нас това е непостижимо, нито е наша цел, но и 10 на 90 не е нормално“, категорична е тя. Надява се догодина отново да направи панорама и то с международно участие.

Снимка: Личен архив на Адела Пеева

Адела Пеева – за „Особен поглед“, за феминизма и духовната еманципация, за издигнатата в култ хипермъжественост, за „Чия е тази песен?“ и „Да живее България“, за женската чувствителност и толерантността, за безценните уроци на времето, за тормоза на жени в Холивуд, за българските аналогии и за балканската толерантност.

- Г-жо Пеева, нека да започнем оттам – защо е необходима тази панорама, защо я правите?

Много егоистично звучи, но – заради себе си. Същото е и когато правя един филм. Аз съм документалист, живея и ходя с отворени очи и уши, затова понякога се спъвам (Смее се, показва гипсираната си ръка – бел. а.) Когато нещо обземе мислите и съзнанието ми, провокира ме и искам да направя филм.

В случая, имаше провокация, на която откликнах. Бях много учудена, когато на конференция на Федерацията на европейските режисьори в Лондон, разбрах колко малко е присъствието на жени режисьори в киното. След като направих допълнително проучване, разбрах, че и у нас съществува същия проблем. Реших, че това трябва да се каже – все едно правя следващия си филм. Така, първо се появи сайта jeni-bg-kino.com. Но той ми се стори недостатъчен, въпреки че е посещаван доста добре. И панорамата е едно естествено продължение – правя го с ентусиазъм, събирам около себе си единомишленици и работата става.

- Казахте, че живеете с отворени очи. Колко широко трябва да се отворени очите за този „Особен поглед“?

Всичко, което някой прави, е особено. Затова погледът трябва да е твой и няма начин да не е особен. А всеки човек с индивидуалност иска да сподели своя поглед с хората и света. Затова и панорамата е наречена „Особен поглед“. Да, вярно е, че в Кан има секция „Особен поглед“ – нерегулярен поглед, който може да предизвика дискусии и реакции. При нас е нещо подобно.

- А как бихте нарекла една панорама с филми на мъже режисьори?

Въобще не бих направила такава панорама. Няма нужда от нея. Аз не съм феминистка, в никакъв случай. Възпитана съм в една обществена система, където феминизмът не съществува, имало е т. нар. еманципация.

Филмите на мъжете режисьори ги виждаме непрекъснато. Ето, така е и на „Златната роза“ тази година. (От 14 филма, 3 са на жени режисьорки, като един от тях е в тандем – бел.а.) И не защото е направен специален реверанс към мъжете, а просто защото няма филми на жени режисьори. Филмите на колегите са много добри, но така са се стекли обстоятелствата, че те присъстват повече. 

Нашите филми – на жените, са не по-слабата, но са по-онеправданата страна. А аз обичам да подкрепям онеправданите.

- В такава среда, според Вас феминизъм мръсна дума ли е и „духовна еманципания“ – оксиморон?

Не приемам с феминизъм да се нарича всичко, което показва творчеството или постиженията на някоя жена. Затова и духовната еманципация трябва да се нарече по-скоро интелектуална еманципация.

- Що за режисьор е този, който може да създаде филм, в който жената да не е предизвикателство, а само поддържащ елемент?

Някой би казал, че това е въпрос на мачизъм или тестостерон.

- А намирате ли, че има връзка между поддържащата роля на жената в живота и в киното?

Ако изкуството е отражение на живота – вероятно има връзка. Но не е задължително.

Снимка: Личен архив на Адела Пеева

- А защо хипермъжествеността се издига в култ? Кога според Вас ще изчезне от нашите ширини? И какво трябва да променим?

Хипермъжествеността изчезна по едно време, но сега пак се появи. Има ренесанс... Трябва да се промени възпитанието в детска възраст. Цялата ценностна система вероятно трябва да се промени. Всичко започва от училището и от семейството.

Неслучайно, най-новият ми филм „Да живее България“ е за национализма и патриотизма. Националната телевизия не го излъчва, въпреки че сме партньори, и за мен причините са ясни – националистите участват във властта.. Затова аз тръгнах по училищата и, слава Богу, намерих съмишленици.

- „Чия е тази песен?“ излезе през 2003 г., но до ден днешен вълнува хората...

Той не само вълнува хората, но е и невероятно търсен филм. И това се случва толкова рядко в живота на един творец – 16 години един документален филм да е евъргрийн.

Успехът може би се дължи на това, че филмът засяга много пластове – той е политически, музиковедски, етнографски, исторически, културен... Много хора се припознават в него. Да не говорим, че е и смешен. Аз поначало нямам особено чувство за национализъм, въпреки че много обичам страната си, но това ми е някак чуждо. Понякога ми е толкова чуждо, че направо ми е смешно – ако не е  трагично. Смешно е, когато някой настоява, че една песен е негова. Това чувство за хумор във филма явно позволи по-лесно да се преглътнат горчивите халове и всеки да си каже „Виж, колко сме смешни!“.

Снимка: Личен архив на Адела Пеева

Лошото е, че нещата не се променят. Проблемът си стои, дори се задълбочава. На Балканите не се траем... Всички се побъркаха, без да има война... И това не е само балкански проблем. Когато за първи път показах филма в Холандия, една дама от Европейския парламент ми каза: „Това не е балкански филм, това е европейски филм“. Всичко е в същността на човека, затова понякога стигаме до крайности...

- Говорим за хипермъжественост, за мачизъм, за крайности. Защо това вреди и на мъжете, не само на жените?

Това вреди не само на мъжете, това вреди на човечеството – мъже – жени – деца, възрастни – млади. Защото обществеността се лишава от присъствието на женската чувствителност. Никой не може да отрече, че когато една жена прави филм, тя предава своята чувствителност. И тази чувствителност е предопределена от пола й. Ако ние се лишим от това, обедняваме, ставаме тесногръди, ограничени. Това е все едно детето да се възпитава само от баща си или само от майка си. Матриархатът е изчезнал, патриархатът е изчезнал. Значи не са нещо добро! Светът е създаден от два пола. Най-малкото, самите жени имат нужда да виждат филми, които отразяват това, което им е по-близко.

- Някога наричали ли са Ви мъжко момиче?

Да. Когато започнах да следвам режисура в Белград, в групата бяхме две-три момичета. И още в началото професорът ни предупреди: „Само да ви кажа – тази професия не е за жени“. Така започна всичко. А професията ни наистина е мъжка, в смисъл, че е необходима и физическа издръжливост.

- Сега е много модерно да се говори за тормоза на жени в Холивуд...

Определено, когато започваш в една професия, ти си наясно, а ако не си наясно, ти става ясно впоследствие, че ще има такива моменти. Моменти, в които ти се предлага едно нещо срещу друго нещо, или поне има закачки.

След като се дипломирах в Югославия, се прибрах тук и започнах да работя в студия „Време“ като режисьор. Преди това потърсих работа на друго място, в друга студия, където бях препоръчана. И там директорът ми каза, че ще се разберем, ако приема да вечерям с него. Спомням си, че веднага напуснах, затворих вратата и се разплаках. И това е, защото не предполагах, че може да ми се случи такова нещо. Прибрах се вкъщи и казах на нашите, че ще отида там, където баща ми ми намери работа – само за да не се налага да преживея отново подобна случка. Слава Богу, не се стигна дотам. За мен това беше ужасно – бях на 24 години. А беше съвсем безобидно...

- Излиза, че драмите от Холивуд не са подминавали и нашата реалност? 

Да, и в България има проблем с жените режисьорки. Моят случай беше през 1971 г., по-късно не съм преживявала подобни неща. Защото аз постъпих в студия „Време“ и си взех своето място, както се казва.

Една жена просто трябва да е наясно какво я очаква, за да може да го предотврати. Там където има мъже и жени, неизбежно се появяват такива неща. Мачизмът си е мачизъм.

- А с какво око гледате на драмите, които се разиграват в Холивуд?

Мисля, че определено има почва за тези драми. Друг е въпросът, че в Америка всичко е свързано с шоуто и парите.

Снимка: Личен архив на Адела Пеева

Адела Пеева е родена в Разград. Завършва кино и телевизионна режисура в Академията за театър, кино, радио и телевизия в Белград (1970). Била е режисьор за телевизионни канали в бивша Югославия. След завръщането си в България, постъпва на работа като режисьор в студията за научно-популярни и документални филми „Време“, и реализира над 50 документални заглавия. Поради забрана „Майки“ (1981) и „В името на спорта“ (1983) излизат на екран след 1989 г. Дебютът й в игралното кино е през 1988 г. със „Съседката”. Той е сред петте български филма с най-голям брой зрители за 1988 г., селектиран за участие на фестивала на жени режисьори в Париж и на Международния филмов фестивал в Мадрид. През 1990 г. Адела Пеева създава своя продуцентска къща и десетки документални филма в сътрудничество с партньори от цял свят. Емблематичният за творчеството й „Чия е тази песен?” (2003) е копродукция на България, Германия, Белгия, Финландия, Дания и Холандия. Лентата е с номинация за най-добър документален филм за 2003 г. от Европейската филмова академия, участвала е в над 50 международни фестивала, има 17 награди. Следващият й филм „Развод по албански” (2007) е с над 30 фестивални участия у нас и в чужбина, и с 12 награди. През 2011 г. Адела Пеева е специален гост на фестивала в Кан, като един от 20-те изтъкнати европейски режисьори, поканени за честването „20 години на програма МЕДИА“. През 2018 г. получи най-високото българското отличие – орден „Стара планина“ (първа степен), за изключителен принос към изкуството и културата.