"Човек никога не знае кой е в публиката, но винаги в публиката има човек, за когото това, което се случва на сцената е много важно", заяви режисьорът Явор Гърдев.
"Има хора, които съм познавал като ученици в разни градове, в които съм поставял свои пиеси и които след това започват да се занимават с театър, които са ми казвали, че представленията са ги отворили към театъра", спомня си той. Явор Гърдев е убеден, че все повече хора се замислят върху това, което гледат в театралната зала.
Благодарение на него на 8 март, "нощните пеперуди" ще оживеят на сцената на Народния театър "Иван Вазов", за да ни провокират да разсъждаваме какво е за нас изкуството и защо имаме нужда от него. Точно на Международния ден на жената е премиерата на режисираната от Гърдев "Нощна пеперуда".
Автор на пиесата, която се появява на бял свят преди десетина години, е съвременният руски автор Пьотър Гладилин, а самата тя е част Руския сезон в Народния театър. "Аз мисля, че тази пиеса има универсална актуалност, защото тя се занимава с тема, която остава актуална в различни времена и в нея нищо не се променя", сподели Гърдев.
Действието се развива в една казарма, където редник Коля Лебедушкин се събужда една сутрин като момиче, като Наталия Сергеевна. Това абсурдно обстоятелство слага началото на една пиеса, в която другите отказват да го възприемат по какъвто и да е било начин като момиче и се опитват да го върнат в първоначалното му природно състояние.
По същото това време този московски интелигент, който се е превърнал в момиче, започва да твори в клуба, в който е настанен, най-различни неща, пише пиеса, репетира и всички тези неща поставят неговите преки командири пред страшни терзания и се стига до там, че накрая полковникът в това поделение започва да играе с редника пиесата на Шекспир "Отело" и толкова се запалва от всичко, че започва да се страхува, че ще бъде уволнен и разжалван.
"Те се сближават изключително много, полковникът продължава да го нарича Николай, но едновременно с това е влюбен в тази жена, която вижда срещу себе си и накрая всичко свършва трагично, но независимо от това тази пиеса има много силен позитивен заряд, защото едно слънчево същество влиза в поделението и преобръща представите на всички и те никога няма да бъдат същите. Чрез нея в поделението влиза изкуството", обясни режисьорът.
"В тази история имаме много благодатна възможност за дебат върху това каква е природата на изкуството и по - специално театъра и защо някои хора правят театър, а други гледат театър. Полковникът иска много да се откаже и казва: "Не мога повече да правя това, ще ме уволнят и разжалват" и се стига до въпроса защо правим всичко това и става ясно, че на този въпрос няма отговор. Това е въпросът за изкуството и за това защо правим нещо, което няма пряка практическа полезност и не възвръща нещо", каза още Явор Гърдев.
"Това е човек, който е на 100 % в актьорската професия и мечтае, но и е много волеви и изпълнява докрай всичко, което си намисли. Той е човек на крайностите и въпреки че изглежда крехко същество, в него се крие един много силен персонаж и благодарение на него се замислих върху това що е изкуство и защо се занимаваме с това нещо", сподели младата българска актриса Весела Бабинова, която влиза в кожата на редник Лебедушкин.
"Полковникът навлиза в света на редника, който е изключително интересен. Пиесата се занимава с въпроса за изкуството. Полковникът и редникът имат различно виждане за изкуството. Краят е безнадежден за полковника, защото веднъж познал изкуството животът му е променен", допълни Михаил Билалов, който на сцената се превръща в полковник Андрей Кинчин.