За 17-та поредна година София Филм Фест (Sofia International Film Festival) ще събере филми, гости, звезди, журналисти и почитатели на киното в София.
Между 7 и 17 март форумът по традиция ще представи някои от най-сериозните фаворити на фестивалните журита от отминалата година. Така в програмата на 17-ия СФФ влизат носителят на "Златен лъв” от миналата година – филмът "Пиета” на Ким Ки-Дук, "Кралски афери” на Николай Арсел, който грабна две награди "Сребърна мечка” и лентата "Ловът” на Томас Винтерберг, който се окичи с три награди от Международния филмов фестивал в Кан 2012.
Носителят на "Златен лъв на Сан Марко” от 69-ото издание на венецианския кинофестивал е дело на култовия корейски режисьор Ким Ки-Дук. Заглавието "Пиета" е препратка към безсмъртната творба на Микеланджело и навява асоциации с всеобхватността на майчината любов и майчиното страдание.
Сценарият на Ким Ки-Дук разказва историята на събирача на дългове Кан До (Ли Чжон Чжин), който живее тъжен, празен и самотен живот – живот, който сам е избрал, за да култивира хладнокръвието, необходимо за „професията” му. Един ден на вратата му се появява жена, която твърди, че е майката, изоставила го като дете...
"Пиета” е шокиращ, на моменти жесток филм за възможността за изкупление и преоткриването на човечността.
Със "Сребърна мечка” за сценарий и за мъжка роля (в лицето на Микел Бое Фолсгард) от Берлинале 2012 - "Кралски афери", разказва важна страница от датската история и припомня събития, довели до поставянето под въпрос на установения социален ред и революциите, които обхващат Европа в края на XVII век.
Дания, 1770 г., в края на епохата на Просвещението - Каролин Матилд е елегантна и добре възпитана английска принцеса, която се интересува от изкуство и философия и има нещастието да е омъжена за датския крал Кристиан VII - ревнив мъж с влошаващо се психично здраве. Светъл лъч в живота на кралицата се оказва появата на влиятелния доктор Струнзе, но тайната й страст променя завинаги съдбата на цялата нация.
"Всеки датчанин знае тази история – споделя режисьорът Николай Арсел – тя е част от нашето ДНК. Изучаваме я в училище, слушаме за нея, правени са няколко документални филма, много популярен балетен спектакъл, дори опера и излязоха няколко бестселъра по въпроса. С три филма зад гърба си, аз реших да се заема с този сюжет, който много харесвам, преди някой друг да ме е изпреварил.”
Мадс Микелсен, с награда за мъжка роля от Кан 2012, ни посреща в "Ловът". Седмият филм на Томас Винтерберг се връща към проблема за нефункционалността на семейната единица, напомнящи за любимия на критиката "Празненство” (1998). Темата за истината, която убива, разработена в типичния за режисьора психологически стил, е вплетена в един трогателен филм, в който лицемерието и абсурда напомнят за света на Ларс фон Триер.
След тежък развод, 40-годишният Лукас си намира нова приятелка, нова работа и се опитва да възстанови връзката със сина си, който е тинейджър. Но един дребен детайл, съвсем незначителна забележка, случайна лъжа и животът му внезапно се преобръща, а лъжата се разпространява като невидим вирус. Апатията и недоверието постепенно се разпространяват, малката общност изпада в колективна истерия и Лукас е принуден да се бори за живота и достойнството си.
"Исках да разкажа за много неща в този филм: за загубата на невинност, на физически контакт между хората, за загубата на приятелство, когато се намеси страхът, и за слуховете, които се разпространяват като вирус, особено с посредничеството на новите медии”, споделя Винтерберг.