Венеция тази година възлага надеждите си на секса и сциентологията, за да предизвика оживлението, така необходимо на най-стария кинофестивал в света, и да му осигури преднина пред увеличаващия се брой конкуренти.
Фестът, който отбелязва своята 80-годишнина, отдавна си съперничи със застъпващия го кинофестивал в Торонто за привличането на най-добрите филми и най-големите звезди на филмовата индустрия.
В юбилейната си година кинофестивалът във Венеция ще се изправи пред ново предизвикателство – фестът в Рим, който се организира през ноември, ще бъде оглавен от досегашния артистичен директор на Мострата Марко Мюлер. Мястото на Мюлер бе заето от Алберто Барбера. Новият арт директор е съвсем наясно, че високите цени и пропукващата се инфраструктура на Лидо са козове в ръцете на съперниците.
"Рим и Венеция излизат на ринга като боксьори с новите си издания", казва дългогодишният наблюдател на италианската филмова сцена Джей Вайсберг от "Варайъти".
Основната задача на Алберто Барбера е подборът на филми да привлече достатъчно звезди от тежката киноартилерия, да предизвика медиен шум и да осигури глобално разпространение на нискобюджетното, но висококачествено кино. На хартия изгледите за периода 29 август - 8 септември, когато ще бъде организиран фестът, са обещаващи.
Филмовият фестивал във Венеция ще мине без една от редовните си звезди, Джордж Клуни, както и без други представители на тежката холивудска артилерия като Анджелина Джоли и Джони Деп. Тяхната липса отчасти ще бъде компенсирана от изгряващи звезди, които ще се опитат да раздвижат "застоялия имидж" на венецианската Мостра.
На линия са Зак Ефрън и Шиа Лабьоф, популярни американски актьори, прехвърлили 20-те, които изглежда се откъсват от направилите ги известни роли в мюзикъли и блокбастъри. Звездата на "Дисни" и половинка на тийн идола Джъстин Бийбър Селена Гомес промотира във Венеция един от множеството филми, които засне през тази година.
Робърт Редфорд и Джули Кристи представляват по-старото поколение. Около Бен Афлек, Рейчъл Макадамс и непредсказуемия Хоакин Финикс също цари оживление.
Вероятно най-обсъжданият филм на кинофестивала във Венеция ще се окаже "The Master" на Пол Томас Андерсън. Филмовите критици, които са гледали откъси от лентата, твърдят, че сюжетът е завъртян около религиозен култ и приликата със сциентологията е очебийна.
Наблюдателите приписват на режисьора Андерсън думи, според които главният герой Ланкастър Дод /в ролята Филип Сиймур Хофман/ е изграден по подобие на Л. Рон Хъбард - основателя на сциентоложката църква. Пол Томас Андерсън и продуцентът Харви Уайнстийн обаче отхвърлят паралелите със сциентологията, чиито известни последователи са холивудските звезди Том Круз и Джон Траволта.
Сексът също е на дневен ред във Венеция с лентата "Страст" на Брайън де Палма.
Филмът "Пиета" на южнокорееца Ким Ки Дук комбинира интимни страсти и религия, а американският режисьор Терънс Малик се завръща на европейската киносцена с лентата "To The Wonder", която заради сцените на голота и секс е забранена за лица под 17-годишна възраст без придружител.
Кинофестивалът във Венеция се открива с филма "Фундаменталист въпреки волята си" на Мира Наир. Индийската режисьорка е една от няколко дами, които ще представят свои ленти на венецианската Мостра. Председател на журито, което ще трябва да реши кой филм заслужава приза "Златен лъв", е режисьорът Майкъл Ман.