Представянето на Националния балет на Испания може да се опише с една дума - стил. И това сякаш казва всичко за хореографията, изпълненията, отношението и подхода на творците към собствената им културна история, посланията, които отправят към публиката, и не на последно място – начина, по който показват любовта си към работата.
Няма нищо случайно в успеха на този балет и винаги пълните зали. Артистите идват у нас за трети път, но за първи път правят турне на три големи сцени – зала 1 на НДК (7 юни), Булстрад Арена в Русе (10 юни) и Двореца на културата и спорта във Варна (15 юни).
Съвършена симетрия, безупречна хармония, ритмичен звук от кастанети, страстно фламенко и тела-струни с вибрация, която сякаш се предава в цялата зала и оставя зрителя без дъх… И усещането е особено силно при соловите изпълнения на Серхио Бернал в прочутото „Болеро“ и при Естер Йорадо в „Солеа дел Мантон“ (Самотата на шала), в който една танцьорка „разговоря“ със своето сценично наметало...
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Във всяка минута от двучасовия спектакъл нито за миг не се губи усещането за нещо 100 процента испанско, но в същото време – новаторско, различно, уловило духа на Пиренеите през призмата на балета, което е само един къс от света на жанровете и културата.
Четири постановки в един спектакъл
В „Ритмос“ Алберто Лорка е посветил своята хореография на великата танцьорка Енкарнасион Лопес – Ла Архентинита. Безсюжетен танц, визуално пресъздаване на чистата абстракция на танца, а симетрията се превръща в изкуство, докато преминаваме през петте му движения. Ритмичен тропот, тръпнещи пируети и кастанети – всичко това създава спектакъл, изтъкан от звук и движение. Хореографията е на Алберто Лорка, а музиката – на Хосе Нието. Премиерата е през юли 1984 г. в Мадрид.
Хореографията на „Солеа дел Мантон“ (Самотата на шала) е на Бланка дел Рей. Тя е не само една от големите танцьорки през последните десетилетия, но и един от най-големите популяризатори на фламенкото от един от нейните храмове – Ел Корал де ла Морейра. С тази хореография Бианка дел Рей завещава своето ценно артистично наследство. Музиката е на Хесус Торес.
За своя поглед върху „Болеро“ хореографът Рафаел Агилар казва: „Въпреки красотата и дълбочината на версията на Морис Бежар, вярвам че с езика на фламенкото, с неговата ритмика и естетика може да се създаде нова интерпретация, ако не по-дълбока, то поне по-лична, обогатена с атмосфера и емоции, бликащи направо от испанската душа, на която Равел е бил проницателен, внимателен и вдъхновен наблюдател. В този вариант използвам ритмичното сърце на болерото, с неговите предимно фламенко ритми и перкусия, към които мелодиите, изпълнени с чувственост и желание, се наслагват постепенно, изразявайки същността на творбата посредством свободната интерпретация, чужда на фламенкото, изцяло ръководена от инстинктите и движенията на душата, в алегория на нарцисизма“.
Целият състав на Националния балет на Испания участва в „Аленто“. Антонио Нахаро е автор на идеята и на хореографията, както и на личната му представа за класически испански танц, вдъхновен от огнената и ритмична музика на Фернандо Егоскуе – композитор и китарист. Нахаро е директор на Националния балет на Испания, учил класически балет, болеро, фолк, фламенко и модерни танци при най-престижните танцови майстори в родината си.
За държавата и културата
Националният балет на Испания е структура, създадена от испанското Министерство на културата и е най-голямата институция, разпространяваща класически и съвременни трактовки на фламенко. По този начин Испания пази дългогодишни традиции не само в този танц, но и в „зарзуела“, и в грациозния „ескуела болера“, претопени през 18 в. от френски и италиански танци в испански стил.
Вече 38 години Балетът е музикалната емблема на Иберийския полуостров и изпълнява мисията си да развива и популяризира фламенкото по света. Този танц е под закрилата на ЮНЕСКО и е обявен за ценност за човечеството. С името на Националния балет е свързано творчеството на танцьори като Антонио Гадес, Хоакин Кортес, Ева Уербабуена, Хосе Антонио, Кармен Амая, Аурора Понс, Нана Лорка, Аида Гомес и др.