Хиляди кутии с кинохроники, игрални и документални филми гният сред мухъл и влага... Така изглежда един от складовете на Българската национална филмотека.

Парите, отпускани за съхранението на националното ни кино наследството, от години не достигат. Липсват средства както за изграждането на хранилища със специална климатизация за кинолентите, така и за прехвърлянето им върху нови носители и дигитализация.

Филмът и неговото място.
Снимка: Ладислав Цветков



Директорът на филмотеката Антония Ковачева алармира, че е необходима дългосрочна визия, а не периодични вливания на средства за спасяване на българската визуална история.

И не само българската – в складове като този са събрани кутии с кинопродукции от цял свят.

„Последно танго, но не в Париж“.
Снимка: Ладислав Цветков


През 2006 година Министерството на културата отпуска 400 хиляди лева за „продължаване на дългосрочната програма за реставрация на наличния филмов фонд. Това е необходимо, тъй като нитратната лента е не само горима и самозапалваща се, но се намира в стадий на саморазпад.”

Осем години по-късно малка част от филмите са спасени, но огромното количество продължава да се „топи”, заради лошите условия на съхранение.

Бай Ганьо все още е жив.
Снимка: Ладислав Цветков


Великобритания и Ирландия отделят процент от доходите на националните си лотарии за създаване на нови филми и съхранение на архивните ленти. През миналата година съседна Румъния е отпуснала над милион евро за националния си киноархив. България – малко над 380 хиляди лева.

Загиналите още живеят.
Снимка: Ладислав Цветков



Служебният министър на културата доц. д-р Мартин Иванов обеща, че проблемите на националната филмотека ще са на челно място в списъка с неотложни задачи за следващото правителство. Иначе, вместо 100-годишнина от началото на киното в България, догодина можем да отбележим неговата смърт.

Министърът сред националната богатство.
Снимка: Ладислав Цветков

Години призиви да се предприеме нещо.
Снимка: Ладислав Цветков

Под строгия и загрижен поглед на стария плакат.
Снимка: Ладислав Цветков

Реликви от старите ленти.
Снимка: Ладислав Цветков

Начинът за преглеждане на съдържанието.
Снимка: Ладислав Цветков

Пишещата машина е жива.
Снимка: Ладислав Цветков

Картотеката.
Снимка: Ладислав Цветков

Години надежда за промяна.
Снимка: Ладислав Цветков

Старият афиш привидно е жив.
Снимка: Ладислав Цветков

Класьорите за отминалите и забравени снимачни дни.
Снимка: Ладислав Цветков

Звукът. Част от старите филми.
Снимка: Ладислав Цветков

Досиетата са тук.
Снимка: Ладислав Цветков

История на рафтове.
Снимка: Ладислав Цветков