Откритата бомба в български автобус с пътници от четири различни националности от Прага за Варна остави редица въпроси като това дали може да се говори за опит за атентат или става дума за разчистване на сметки между конкурентни фирми. И как е гарантирана сигурността на пътуващите и техния багаж.

Поредица от щастливи случайности са предотвратили смъртта на 34-мата пътници в автобуса. Повечето са били българи, но в рейса са пътували няколко румънци, рускиня и виетнамец.

Различни версии за поставянето на взривното устройство

Атентаторът е пътувал със същия автобус с билет от Прага за Братислава. При спирането за почивка в Бърно слязъл и повече не се появил. Шофьорът видял, че един от пътниците го няма, но след кратко изчакване, продължил по маршрута. Тогава усетил съмнителна миризма на бензин, но се оказало, че нито един от пътниците не носи подобни вещества в багажа си.

Когато автобусът спира за почивка в Будапеща, една от пътничките моли шофьора да провери багажа ѝ, тъй като носи лакочистител.

„Отворихме нейния багаж - всичко точно. Дърпаме другия сак – мокър. Като отворихме сака – туба с часовник и кабели. Тубата увита с тиксо и така. При вида ѝ всички изчезнаха”, разказа Драгомир Петков.

Шофьорът веднага вика полиция. Районът е отцепен, а бомбата – обезвредена.

Единствено протеклата туба с взривяваща смес е спасила живота на пътниците. Петър, който пътувал в рейса разказва, че почти не обърнал внимание на атентатора.

18 часа продължават разпитите на шофьора и пътниците в Унгария, след което автобусът продължава по пътя си. Преди месец обаче в Прага е имало инцидент с друг автобус на същата фирма – при нощуването в чешката столица е извършен палеж. От превозваческата фирма отрекоха това. Но сред версиите остава и тази, че може друга автобусна компания да е искала да сплаши конкурентите.

Напомняне за Сарафово

Топ следователят Георги Илиев, който разкри атентаторите в Сарафово, обаче е убеден, че бомбата е сложена не за да сплаши, а да убие.

„Според моето скромно мнение това е класически, недовършен опит за терористичен акт. Този извършител е направил всичко, зависещо от него, за да се получи терористичен акт”, коментира експертът.

Атентаторът от Унгария е представил на шофьора документи с чешко или словашко име, но Илиев е убеден, че те са били фалшиви.

Все още не е ясно има ли връзка с атентата в Сарафово, но ако не връзка, то поне прилики има. И в двата случая бомбата е сложена в багажника, и в двата случая целта е била да има колкото се може повече жертви. Почеркът между двете атаки е сходен, твърди следователят Георги Илиев.

bTV научи от свои източници, че се проверява дали и този опит за терор не е дело на същата групировка, взривила автобуса на летище Сарафово. От българското външно министерство съобщиха, че и Европол се е включил в разследването случая.

Мерки за безопасност в автобусите

На ден от Централната автогара тръгват 270 автобуса и около 5-6 хиляди души. Мерки за сигурност бяха взети едва след атентата в Сарафово, а след днешния случай всички са единодушни, че трябват още по-строг контрол.

Изпълнителният директор дори поиска поставянето на скенери и всеки багаж да бъде проверен. bTV на няколко пъти посочва един сериозен прoпуск и порочна практика, която ако продължи, всички мерки и усилия биха били безсмислени. А именно – срещу дребни суми шофьорите качват багаж без проверка и без придружител. Един допълнителен риск за хилядите пътници, като порочната практика продължава, признават от сдружението на превозвачите.

Много от водачите злоупотребяват въпреки нашите постоянни призиви, инструктажи, но все пак като излезе от автогарата, той самият си е контрол”, коментира Симеон Милушев - главен секретар на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

След случая от днес обаче всички са единодушни – трябва по-строг контрол. И тъй като на автогарата няма право да проверяват багажа на пътниците, изпълнителният директор поиска да се постави скенер.

„Иначе нищо няма да направим. Как да разберем какво има в тоя багаж, да реагира и да се види”, заяви Иван Мирославов.

За да има смисъл обаче, това трябва да се направи на всички автогари и спирки и в малките селища. Което всъщност е малко вероятно да стане, защото техниката е скъпа. И ще се отрази на цената на билетите и на превозвачите.

Директорът на автогарата обеща да инициира промени за по-голяма сигурност на пътниците.