Патрулните коли на КАТ вече ще имат принтери, а при спиране катаджиите на място и веднага ще връчват фиш. При неплащане на глобата следва спиране на автомобила.
Новият закон предвижда тези драстични мерки, защото стотици хиляди нарушения остават неплатени, тъй като нарушителите се крият.
„Гражданите се укриват и не искат да получават изпратените им писма. В много от случаите пощите връщат 50% от електронните фишове като ненамерени на адреса. След това полицейски служители повторно ги търсят на адреса, отваря роднина и казва, че не живее там”, пояснява началникът на Пътна полиция Бойко Рановски.
И така глобите се погасят по давност, като срокът е три години.
Новите мерки целят тази практика да бъде прекратена. Според Асоциацията на пострадалите при катастрофи системата трябва да се надгради, защото отново дава възможност да се избяга от плащане на глоба и толерира агресивното поведение на пътя.
Те дават пример с европейски практики, при които в полицейските коли има монтирани посттерминали, като глобите се събират веднага.
Новият пътен закон предвижда още сваляне на номерата на собствениците на коли-нарушители ако те са пияни, дрогирани, неправоспособни или откажат проба. Глобите за висока скорост ще скочат двойно и вече собственикът на автомобила ще носи отговорност. Ако той не посочи кой е бил зад волана – нарушението се пише на негово име.
Годишно КАТ регистрира около 900 хил. нарушения на пътя, а събираемостта на глобите е едва 30%. В момента в КАТ отлежават 3 млн. глоби за нарушения без нарушител.
Промените в закона влизат в сила от 21 януари.