Принципът е, че когато даден човек сложи парите си в банката, той е сигурен, че ще си ги получи – без значение какви измами извършват служителите. Това подчерта финансистът Емил Хърсев в студиото на „Тази сутрин” във връзка със скандала с футболиста Мартин Петров. Неговите сметки се оказаха опразнени от личния му банкер.
„Частното банкиране у нас няма нищо общо с качеството на истинското частно банкиране – например, в Швейцария”, отбеляза Хърсев. По думите му навсякъде финансовата институция би трябвало да отговаря за действията на своите служители: „Банката трябва да те предпазва, а не да ти казва „Ама ти си подписал!”. Това обаче е само „морално правило”.
„При над 90% от случаите банката възмездява клиента, включително и когато има съмнения за неговото съпричастие. Редно е да се заяви „Ние сме готови да понесем вредата, искаме междувременно да проверим дали самият клиент е съучастник на нашия служител”, обясни Хърсев.
По думите му подобни ситуации има в голямо количество и в по-развити държави, като общият годишен обем на измамите с банкови инструменти се изчислява в милиарди.
„Статистиката е такава, че в много големия случай на подобни обири документални, всъщност се оказват замесени и двете страни”, посочи той. По думите му клиентът се оказва съучастник в около 80% от случаите.