Ако попитате фен на “Удинезе” кой е бил най-вълнуващият мач на любимия му отбор този сезон, твърде вероятно е да ви посочи този срещу “Лацио” на 8 април. Съвсем не заради резултата – “Удинезе” загуби с 1:2, а заради една блестяща идея с благотворителна цел на клуба от Удине. За да я реализират, футболистите на домакините бяха облекли ретро фланелки от различни сезони, за които тимът бе организирал виртуален търг по време на мача. В крайна сметка бяха събрани 9450 евро, като най-скъп се оказа екипът от 2002/03, продаден за 1700 евро. Всяка от сумите ще отиде в подкрепа на кауза, избрана от фен на “Удинезе”. Сред подпомогнатите проекти са построяване на обществен фитнес и басейн, както и документален филм за селцето Фриули, намиращо се в близост до Удине.

Именно в моменти като този, когато е подчинен на кауза, футболът се превръща в много повече от игра. А в ерата на трансфери за по 222 млн. евро най-малкото, което може да направи свръхкомерсиалният свят на спорта, е да реинвестира част от милиардите си в благотворителни проекти.

През миналата година халфът на “Манчестър Юнайтед” Хуан Мата стана първият посланик на организацията Common Goal (“Обща цел”). Испанецът обяви, че ще дарява по 1% от годишната си заплата на “Олд Трафорд”, възлизаща на 8 млн. евро, в подкрепа на глобални футболни инициативи за деца в неравностойно положение. Примерът на Мата бе последван от редица играчи, сред които защитниците на “Ювентус” и “Байерн” – Джорджо Киелини и Матс Хумелс.

Английската Висша лига е и един от стожерите на проект, подкрепящ хора с нестандартна сексуална ориентация. Като част от него футболисти на различни отбори носят бутонки с връзки в цветовете на дъгата, символ на ЛГБТ общността по света, в каквито са оцветени още капитанските ленти и флагчетата за изпълнение на ъглови удари.

Eдна от най-успешните социални кампании си остава тази на бразилския тим “Витория” от щата Баия. За да стимулират даряването на кръв сред местното население, от клуба стартират инициативата “Кръвта ми е червена и черна”. Фланелките на отбора са в червено-черни райета, като в началото на проекта червените са премахнати и на тяхно място се появяват бели. На стадиона са поставени банери, апелиращи към феновете по следния начин: “Ние от “Витория” винаги сме давали кръвта си за вас, време е вие да дадете вашата”. Идеята е простичка, но невероятно ефективна – колкото по-голямо количество кръв се дари, толкова по-бързо емблематичните червени райета ще се върнат върху фланелката. В края на кампанията кръводаряването в района бележи ръст от 46%.

През 2016 г. румънският национален отбор се включва в кампания за повишаване нивото на образование в северната ни съседка. Тогава, вместо имената на играчите, на гърба на екипите им са изписани... математически уравнения. Оказва се, че 18% от румънските деца прекъсват училище преждевременно – една от най-черните статистики в Европейския съюз, и от местното Министерство на образованието търсят нестандартни начини да запалят интереса на подрастващите към науката. А футболът се оказва най-прекият път към тази цел.