В продължение на четири поредни седмици ще ви представим бизнес моделите на някои от най-големите западноевропейски клубове, до които bTV се докосна от първо лице. Как монетизират успехите си на терена и как печелят пари извън него? И как изглежда бъдещето на футбола през тяхната призма? Завършваме поредицата с гордостта на Бавария - “Байерн”.

Около 300 000 души, сред които и предходният папа – Бенедикт XVI. Толкова са официалните клубни членове на германския шампион “Байерн” към днешна дата, превръщайки го в номер едно в световен мащаб по този показател (втори е португалският “Бенфика” със 190 хил.). Годишната такса варира между 20 и 60 евро, но за огромно съжаление на членовете абонаментът не им гарантира никакъв приоритетен достъп до билети за срещите на “Алианц Арена”.

А напливът за тях е огромен. За някои от ключовите мачове в Шампионската лига “Байерн” получава над 1 млн. заявки за билети, признават от клуба. Самата арена е с капацитет от 75 хил. места, най-евтините от които струват по 15 евро. Нищо чудно, че откакто отваря врати през май 2005 г., стадионът не е бил пълен до краен предел в... едва 6 случая. Сделката с “Алианц” за името на съоръжението пък е до 2041 г., а от 2014-а насам застрахователният гигант е и акционер в най-титулования немски тим, след като плаща 110 млн. евро за 8,33% от акциите. Със същия дял са “Адидас” и “Ауди”.

Само в Германия “Байерн” има около 20 млн. фенове. С други думи – всеки четвърти жител на страната подкрепя състава на Юп Хайнкес. В клуба осъзнават, че като символ на немския футбол, имат и огромен социален ангажимент към обществото. Така например “Алианц Арена” разполага с над 100 места, предназначени за фенове с физически увреждания. Те плащат по 5 евро за билет, а в края на всеки сезон от “Байерн” даряват парите за благотворителни каузи. Други 60 места са предоставени на незрящи привърженици, на които е осигурен специален радиокоментар на мачовете. Макар да е сред колосите на световния футбол, германският шампион държи феновете му да се чувстват като част от едно голямо семейство.

Но глобализацията няма как да подмине гордостта на Бавария. През последните години клубът пуска свое мобилно приложение, разработено специално за китайския пазар. Днес то се използва от 2,9 млн. потребители. Няма как – светът се намира в разгара на дигитална революция и “червените” искат да са част от нея. И създаването на специален (виртуален) четвърти екип за сезон 2017/18 ексклузивно за футболната игра FIFA 2018 е само една от стратегиите, с които мюнхенци се опитват да спечелят най-младата аудитория.

В стремежа си да доминира пазара на новите технологии “Байерн” решава да използва умствения потенциал на... собствените си фенове. В края на януари на “Алианц Арена” се провежда първото издание на Hack Days, 4-дневно събитие, в което се включват над 220 участници от 43 страни. Всички те работят върху различни иновации, включително и виртуална реалност, повечето от които имат за цел да предоставят на публиката преживяване от ново поколение. Други разработват проекти, свързани с 28-те официални спонсора, от които клубът получава общо 170 млн. евро на сезон.

По всичко личи, че бъдещето на “Байерн”, било то и дигитално, е в сигурни ръце.