Любовта към модата винаги е била заложена у нея. Най-ранните й детски спомени са свързани с рисуването, но не тръгва смело към мечтата си.

Следвайки желанието на родителите си да има по-практична професия, тя завършва Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ „Св. Климент Охридски“. Започва да работи в сферата на маркетинга и рекламата още на 16-годишна възраст, което й помага да намери златната среда между комуникацията и изкуството.

Снимка: Евгений Милов

След като прекарва повече от десет години в индустрията, тя решава, че е крайно време да остави всичко зад гърба си и да се върне към желанията на онова 7-годишно момиченце, което някога е била. Прави крачка напред, въпреки че прекъсва кариерата си в голяма рекламна агенция в София, където заема висока мениджърска позиция, за да учи в London College of Fashion.

Животът й в Лондон й дава ценен опит както в професионален, така и в личен план – тя става още по-дисциплинирана, борбена и уверена как да оцелява в един изключително корпоративен и йерархичен свят. Всичките й познания, страстта към модния дизайн и интересите й се припокриват и така тя намира пресечната точка между всичко, което обича.

Снимка: Евгений Милов
В поредицата ни „Жените на България“ ви срещаме с Ирина Лазова – кънтри мениджър на онлайн платформата за пазаруване Answear.

Да бъдеш част от модната индустрия изглежда впечатляващо отстрани. Всички виждаме красивата страна на нещата, но реалността е по-сурова и не толкова привлекателна, споделя тя.

Браншът не е забавление с грим, красиви образи, модели, снимки и луксозни имения, а огромен труд, особено за дизайнерите и за тези, които работят в производството. В бързата мода е дори по-страшно, защото се пускат колекции всяка седмица.

Снимка: Евгений Милов

Нямаш време за нищо – очаква се да бъдеш креативен и да твориш, в противен случай можеш да изпаднеш от бранша, разказва Ирина. Трябва винаги да следиш и конкуренцията, която в този бранш е съсипваща.

Ирина поема ролята на кънтри мениджър на Answear през 2018 г. Компанията оперира на 11 европейски пазара, включително в България, като разширява значително портфолиото си и дава достъп до разнообразие от марки и стилове.

С напредъка на бързата мода и свръхконсумацията на дрехи обаче възниква сериозно предизвикателство пред компаниите в модния бранш. Потребителите търсят разнообразие и богат избор, за да създават стила си, но усилията за опазване на околната среда налагат преосмисляне в начина, по който работят брандовете.

Освен, че задават тенденции, те насърчават изграждането на поведение при пазаруването – да бъдем по-отговорни и информирани и да обръщаме внимание на характеристиките на стоките. Все повече са марките, които се отказват от естествената кожа, използват органични материали и намаляват употребата на вредни вещества при производството, пояснява Ирина.

Дългосрочната й визия за развитието на онлайн платформата в България следва амбициите, които компанията залага на глобално ниво. Ирина също държи на принципа, че е по-добре да купуваме по-скъпи дрехи, но да са качествени и да ги носим по-дълго време.

Това създава предпоставка за устойчивост в индустрията, затова през 2020 г. компанията създава своята марка answear.LAB, която е част от решителните действия в полза на околната среда. Ограничаването на негативните ефекти от модния бранш е в основата на отговорния бизнес, смята Ирина.

Колкото до нейния начин да пазарува и да се облича – тя е дръзка, обича да експериментира, да прилага творчество и собствен вкус. Можем да я видим в костюм или рокля, съчетани с кецове – все комбинации, които някога са били по-скоро неприемливи и екстравагантни, но днес са любими на много от нас.

По-смела става и българската жена. Въпреки че черният цвят продължава да доминира, все повече дами разнообразяват гардероба си и вкарват цвят в него.

Стилът се възпитава по различни начини във времето. Брандовете имат много предложения, но нека не забравяме, че модата е жив организъм, който се развива, категорична е Ирина.