На 25 май т.г. Надзорният съвет на здравната каса предлага да се намалят с 12% цените на клиничните пътеки заради искания от лечебни заведения за допълнителни средства.

Отчетен е преразход в размер на 124 млн. лева за 4 месеца.

Това обаче е едва точка 2 от дневния ред. Точка 1 е „Откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Доставка на леки автомобили за нуждите на НЗОК“.

Заделената сума е 660 000 лева.

Накрая ще остане само един

Здравната каса е обявила поръчка за закупуването на общо 20 автомобила от шест вида - луксознен седан и луксозно комби, автомобили среден клас, съответно седан и комби, мини ван и бус. Това показва справка в регистъра на обществените поръчки.

Справка с официалните каталози на производителите показва, че поне 2/3 от марките коли, представени у нас, отпадат с елементарен и законен финт - изискване на поръчката всичките 6 вида автомобили да са на един производител и вносител. Бусове, ванове и луксозни коли с подобни параметри едновременно произвеждат само 5 производители - три френски марки и две германски.

Снимка: bTV

Четири от потенциалните петима участници обаче не могат да се включат в конкурса заради дребни, но задължителни условия за участие. Като например минимално разстояние между осите на колите, обем на двигателя в тесни параметри.

Лимузината на едната френска марка има 9 сантиметра по-късо разстояние между осите от поставеното в условията и така всички коли от марката отпадат. Така остават 3.

Снимка: bTV

6 сантиметра по-малко разстояние между осите на едната германска марка също я лишава от право да участва.

Условията за бензинов двигател с не по-малко от 1 550 кубически сантиметра и не повече от 1 750 см3, съчетано с условие за 115 конски сили и повече, изхвърля от играта и другите производители. Остава един.

Снимка: bTV

На условията за максимум 1300 кубика двигател в съчетание с минимум 110 конски сили също отговаря само един възможен производител и вносител. Критерият за конкретен обем на багажника, плъзгаща врата отдясно на буса и други, правят критериите за участие доста сходни с каталога на една конкретна марка автомобили.  

Крайният срок за подаване на офертите е 29 юни. На този етап от касата не коментират.

По същия начин е и в болниците

„Казусът е симптоматичен за това как обществените пари се изразходват, това се прави по същия начин с бюджета на болниците”, заяви бившият здравен министър д-р Стефан Константинов.

По думите му или някой в касата е фен на дадена марка, или не само Глинка Комитов (шефът на НЗОК-б.р.), но и някой от роднините на направилия обществената поръчка ще кара такъв автомобил.

Констнатинов посочи, че като министър е спрял подобна обществена поръчка за доставката на линейки.

Според бившия председател на етичната комисия към БЛС проф. Милан Миланов, парите в НЗОК са станали „кюп” по времето на министър Гайдарски и това е дало възможност за сериозни злоупотреби.

„Те се учат от батковците си – щом на парламента е разрешено да направи такова нещо, защо да не го направи и здравната каса?”, запита той.

И двамата бяха категорични, че НЗОК се управлява лошо – искат се още пари без да е ясно какво е довело до преразхода, а в същото време контролът е бюрократичен.