Изложението-витрина на първия световен автомобилен пазар отвори врати в понеделник. Чуждестранни и китайски производители се конкурират с нови модели, за да изкушат все по-взискателните клиенти.
Още от началото на деня хиляди професионалисти и журналисти се наредиха по пътя към големия изложбен център, разположен близо до международното летище в североизточната част на столицата.
В осем огромни павилиона и десетки по-малки конструктори на леки автомобили, производители на камиони и автооборудване излагат продукцията си, увеличена върху големи екрани и под грохота на звукови системи.
Почти никакъв пазар преди едно поколение, от началото на второто десетилетие на века Китай оглавява световната ранглиста по обем. Той попи 24,6 милиона нови превозни средства миналата година, почти двойно повече от ЕС.
След години на експлозивен растеж, пазарът изглежда все пак влиза в зряла възраст с растеж който е само 4,7% през миналата година, тъй като китайската икономика показва признаци на забавяне.
Въпреки всичко експерти и производители искат да са оптимисти, разчитайки на продължаване на растежа като взимат под внимание все още ниския процент на наситеност с малко повече от 100 коли на всеки 1000 души (срещу 600 на 1000 в ЕС).
За да постигнат обеми, те се насочват към потребителите от вътрешните населени места, а не само към тези в проспериращите и задръстени крайбрежни градове.
Китайските автомобилни производители, малко известни извън техните граници се възползваха от тази промяна в търсенето заради евтиния градски сегмент 4x4, и започнаха да отхапват от пазарните дялове на чуждестранните производители, които са задължени да са партньори в съвместни предприятия с китайски компании. АФП