Предстои ви интервю за работа, биографията ви е безупречна, отговаряте на всички условия за позицията, за която сте кандидатствали и сега трябва да защитите чудесните впечатления, които документално сте създали. Няма място за притеснение!

Специално за Bulgaria Wants You PR специалистът Ива Екимова разкрива как да се откроиш сред останалите кандидати още при първата ви среща с бъдещия работодател.

Ето пет правила, които ще гарантират успешното ви представяне. Преди това обаче не забравяйте да прегледате собствените си социални мрежи. Нека там не присъства нищо, което може да ви дискредитира.

  • Направете обстойно проучване. Съвсем логично е, когато сте кандидатствали за работа, да сте проверили всичко за фирмата, в която искате да се развивате професионално. Непосредствено преди да отидете на интервюто го направете пак. Потърсете информация за ръководителите на отдели, в това число и присъствието им в социалните мрежи, научете повече за HR политиката и корпоративната социална отговорност на компанията. Проучете внимателно и медийното отразяване на дейността на компанията. Имате пълното право да потърсите и мнения за работодателя от бивши и настоящи служители. Имайте предвид, че на интервюто ви за работа ще присъства повече от един представител на компанията. Ще ви задават различни въпроси. Бъдете подготвени!
  • В случай че това не е първата ви работа, подгответе си успешни примери от предишни позиции, които сте заемали. Защо не и някои грешни модели, за които впоследствие сте намирали по-добри решения. Да признаваш грешките си и да е видимо, че те не те отказват от намирането на начин за отстраняването им, може да се окаже голям плюс.
  • Облеклото. „Никога нямаш втори шанс да направиш първо впечатление!“ – това не е клише. Това е самата истина. За мъжете - спретнат вид, който залага на костюм с вратовръзка. Ако това не отговаря на личния ви стил може да заложите на костюм без вратовръзка. Най-фриволният вариант позволява дънки, но не с кръпки, риза и сако. За дамите – рокля, която да покрива коленете, костюм от две части – пола и сако или сако и панталон. Излишно е да подчертавам чистите коси, за дамите лек, ненатрапчив грим, поддържан маникюр, бижутата и аксесоари до 5 на брой – обици, часовник, колан, елегантно колие, пръстен. Последното не е задължително, ако не е в стила ви да носите бижута. Цветовете са земни и обрани – сиво, тъмно синьо, кафяво, керемидено червено. Ако в ежедневието или в предишната ви работа кецовете и маратонките са били предпочитани от вас, на интервюто за работа е препоръчително да отидете с чисти обувки.
  • Жестовете. Започваме от ръкуването при посрещането ви. В случай че политиката на фирмата спрямо ковид мерките не позволява ръкуване, съобразете се с начина на посрещане на домакините. Ако ръкуването е разрешено отговорете на ръкостискането с увереност, като дланта ви трябва да прилепне плътно в тази на отсрещната страна. Ако пред вас има маса, сложете ръцете си спокойно една върху друга и избягвайте прекаленото жестикулиране. В случай че между вас и отсрещната страна няма маса – поставете ръцете си спокойно отпуснати в скута. Избягвайте скръстването им пред гърдите, както и кръстосването на краката. Оправянето на косата издава неувереност. Прекаленото жестикулиране дразни и показва, че в жестовете търсите опора за думите, които ви липсват. Говорете спокойно и уверено, като се опитвате да не използвате паразитни изрази. Когато ви задават въпроси е по-добре да помислите за секунда, отколкото да започвате отговора с „ами“. Колкото се може по-рядко започвайте отговор на въпрос с „Аз“.
  • Усмихвайте се. Внимавайте с шегите, но не забравяйте усмивката, тя е универсалният ключ. Когато интервюто приключи благодарете за поканата, отделеното време и внимание и елегантно настоявайте за обратна връзка в определен срок.

Като изключим ръкуването, същите правила важат и за интервюта, които се провеждат онлайн. Има и още много, но тези 5 принципа ще ви помогнат за фантастично представяне по време на интервю за работа! Успех!