Главният изпълнителен директор на Kaufland България Иван Чернев разказва за партньорството с Bulgaria Wants You и възможностите, които големите работодатели предлагат на служителите си.

Защо подкрепяте инициативата Bulgaria Wants You (BWY)? Какви са позитивите за Kaufland от партньорството с организацията?

Много бързо се припознахме с каузата на BWY, защото тя много пряко кореспондира с ценностите, които изповядваме в Kaufland България. Кампанията обръща изцяло гледната точка и насочва цялата си енергия в посока на това да представя възможностите в България. Ние правим точно същото в нашия бизнес – гледаме на предизвикателствата от позитивната гледна точка и търсим винаги възможностите във всяка една ситуация. Именно този позитивен заряд, който инициативата носи е нещото, което ни привлече силно към нея.

По какъв начин това партньорство е допринесло за развитието на уменията на кадрите на пазара на труда, създаването на работни места и привличането на таланти в България?

Може би най-интересното, свързано с инициативата, са хората, които тя събира. Посетителите на тези събития са изключително любопитни – повечето са хора, които имат кариерно развитие някъде в чужбина, но независимо от постигнатото там, усещат, че нещо им липсва. Затова са в залата. Като цяло това не са хора, които си търсят работа. Това са хора, които си търсят корените. Хора, които искат да преоткрият възможностите, които България им дава за европейски живот. Те са там, защото дълбоко в себе си искат да намерят мотив да се върнат. И в това е нашето предизвикателство – да се постараем да им го дадем. Този мотив най-често не се изразява в рационални доводи – заплата, бонуси, социален пакет. Този мотив е добавената стойност от работата в една или друга компания. И точно тук идваме ние. Компаниите като Kaufland България дават принадлежност. Това е нещото, върху което работим и с нашите специалисти по човешки ресурси -  непрекъснато увеличаваме добавената стойност за нашите колеги, така че да бъдат уверени, спокойни и най-вече – мотивирани на работното си място.

В какво се изразява участието на Kaufland в събитията, организирани от Bulgaria Wants You?

Kaufland се включва в събитията на платформата по различни начини и чрез разнообразни активности. Най-основното обаче, което правим е – да споделяме нашите истории. В нашата компания имаме много българи, които са живели или учили в чужбина и всеки един от тях има свои собствени мотиви за връщането си. Всяка история е уникална и по свое му вдъхновяваща.  Това, което ме радва особено е, че процентът на хората, които са избрали да се върнат, мотивирани от работата при нас, не е никак малък. При нас колегите ми срещат европейски възможности, но в българска среда – където си близо до приятелите и близките си. Ние сме българска компания с немско ДНК и това в най-голяма степен отговаря на очакванията на нашите сънародници в чужбина.

Кои са придобивките, които нашите сънародници в страната и чужбина предпочитат? Предлагате ли ги или планирате ли да ги включите в социалния си пакет?

Емоцията, чувството на принадлежност и връзката с дома са сред основните фактори, които подтикват сънародниците ни да обмислят своето и на семействата си завръщане. Тук идва нашата роля – на работодател, който се грижи и инвестира в своите служители – да ги мотивираме, като им осигурим сигурност, стабилност и перспективи за развитие. Основен приоритет за нас е да се грижим за екипа, като предлагаме удовлетворяваща работна среда, възможности за кариерно израстване и професионална преквалификация. Всяка година актуализираме, разширяваме и надграждаме богатия пакет от вече близо 20 социални придобивки за нашите почти 7 000 служители. Осигуряваме международна среда, атрактивни задачи и конкурентно възнаграждение по европейски образец, разнообразен пакет от обучения и възможност за кариерно развитие на всеки член на екипа. Всеки от нашите служители получава възможност за развитие в компанията, шанс за допълнителна квалификация, прозрачна обратна връзка за своята работа, менторство и участие в обучителни програми, с които да увеличи знанията и професионалната си компетентност. Само през миналата година инвестирахме близо 400 000 лева в специализирани обучения и преквалификации, като в тях се включиха около 6 400 от колегите.

Какво бихте определили като качеството, което ви отличава като работодател в ритейл сектора и като цяло в страната?

Като пазарен лидер и един от най-големите работодатели в страната, за нас е от ключово значение не само да се грижим за отношението, доверието и равнопоставеността в компанията, но и активно да участваме в обществения дебат, да водим с примерa за приобщаваща среда и публично да подкрепяме многообразието. Нашият голям, но много мотивиран и сплотен екип се състои от почти 7 000 служители – хора на различна възраст, с разнообразен произход, житейски и професионален опит и разностранни интереси. Ето защо една от фундаменталните характеристики в изграждането на екипа е културата на уважение, приемственост, доверие и равен старт. Ако трябва да обобщя – това, което безспорно ни отличава, е усещането за общност от колеги, в която всеки глас е чут и признат.

Какви са бъдещите ви планове по отношение на екипа на Kaufland в посока разширяването му, многообразие и развитие на знанията и уменията ви?

В основата на успешния бизнес модел, който Kaufland развива вече над 17 години в страната, са хората - нашият най-ценен ресурс. В резултат, успяваме да съхраним устойчив във времето екип. Близо 50% от колегите са при нас повече от 5 години, а 80% от ръководния екип са хора, които са вътрешно развити в компанията. Това е резултат, с които изключително много се гордеем. В допълнение тук бих добавил, че преди няколко дни обявихме резултатите от нашия нов Доклад за нетното въздействие на Kaufland върху българската икономика, според който 1 работно място при нас, поддържа 5 други в страната. Тази добавена стойност ние разбираме не само в посока икономически показатели, а и като отговорност към колегите ни и техните семейства. Точно заради нея ние ще продължим да работим, за да бъдем пример за ясно и открито поведение, коректно отношение и все по-мотивираща работна среда.