Още преди години Добриана Андонова отправя поглед към психологията. Това я отвежда към магистърска програма за организационна и социална психология, която е напът да грабне, докато е зад бюрото на ПроКредит Банк на позиция “Експерт връзки с клиенти”. Знае как се работи в екип, което ѝ позволява да разгърне страстта си, посочвайки, че отношенията между колегите и добрата атмосфера на работното място носят свежи и хубави плодове. И там, и при общуването с клиенти, значението на меките умения се отразява в работата ѝ.

“Една от основните съставки за успех е правилната комуникация с хората, независимо дали е вербална, или невербална. Невербалната комуникация включва езика на тялото, интонацията, мимиките.”

Но меките умения събират в себе си и изкуството човек да може да слуша активно хората, да ги разбира и да проявява емпатия. Това обаче не изключва критичното мислене, защото в свят пълен с толкова много информация, всички ние се стремим към способността да отсеем кое е важно и истинско. Добриана споделя, че меките умения позволяват на хората да приемат неуспехите позитивно., защото именно те ни мотивират да учим и да се развиваме. А аплодисментите, които се сипят след добри резултати ни носят само моментно щастие. Именно защото банката разбира тази необходимост, непрекъснато  инвестира в обучения за личностно развитие на служителите си.

“С навлизане на изкуствения интелект и цялата тази технология, да останем хора е по-важно от всякога.”

Тя не изключва значението на техническите умения, защото са показателни за това как човек би си свършил работата. Но те са нещо, което може да се научи, докато емоционалната интелигентност се гради цял живот. Добриана има личен подход към клиентите, а умението да реагираш подходящо на неочаквани ситуации е нещо, което се цени дълбоко в отношенията между хората.

“При нас е важно не просто да продадем един продукт, а наистина да разберем от какво има нужда клиентът.”

Един грешен съвет от експерт може да даде лоша насока на бизнеса и затова е важно да се задават правилните въпроси. Целта е да се изгради дългосрочно партньорство и поради тази причина се взимат под внимание всички странични фактори, преди да се финансира развитието на един бизнес.

“Нашата цел е да изградим стабилна мрежа от партньори, които развиват стабилни и устойчиви бизнеси.”

Част от работата на Добриана е да предразполага човека да сподели, когато той има съмнения и въпроси. Информацията черно на бяло играе ключова роля за взимане на информирано решение от страна на клиента, а честното и откровено мнение подпира чисто човешката комуникация между бизнеса и банката.

“Тук се включват и уменията за преговори, за да успееш да видиш какво притеснява човека и как можеш да бъдеш полезен.”

Преди две години и половина Добриана влиза в ПроКредит Банк, най-вече защото това е банка с кауза, която се цели към намаляване на въглеродния отпечатък. Служебните коли са или хибриди, или електрически, а мебелите в цялата сграда са от рециклирани материали. Лампите светват благодарение на зелен ток, а принтирането върху хартия е редуцирано до минимум.

“Също така самата банка стимулира спестяването. Ние не стимулираме отпускането на кредити. Затова за физически лица предлагаме само жилищен и инвестиционен кредит и те неслучайно са наречени по този начин. Идеята е да изтеглиш пари, с които да инвестираш, за да получиш възвръщаемост.”

За Добриана всеки един нов бизнес и проект, който стъпва в ПроКредит, е ново предизвикателство. Това развива богата обща култура, което й помага в познанията за състоянието на пазара за много видове бизнес. Неща, които изискват всекидневна актуализация, за да може тя да бъде максимално полезна.

“Основният фокус е, че всички сме хора и независимо какъв е бизнесът, ние трябва да знаем как да комуникираме с тях. Не трябва да забравяме, че това е най-важното.”

Но освен това е от значение взаимното уважение между колегите и добрата екипна работа, чрез които банката най-добре среща реалните нужди на всеки един бизнес.