Психотестовете за шофьори, поне методиките, които аз познавам, дават представа за психомоторната дейност на човека, не и за неговите личностни характеристики. Това каза психологът Христо Монов в предаването „Тази сутрин“ по bTV.

Той участва в дискусия за сигурността на таксиметровия превоз, след като шофьорът на такси Петър Стефанов уби партньорката си, а след това блъсна няколко коли в опит да се самоубие. Полицията все още го издирва.

Припомнете си случая във видеото:

В същата дискусия депутатът от Реформаторския блок (РБ) и председател на Комисията по транспорт в Народното събрание Настимир Ананиев, коментира, че, „когато видиш такъв инцидент, първият въпрос, който ти изниква, е този човек как е минал психотеста и къде. Тук нямаме само агресия, която се е случила постфактум, а и причинено убийство. Това значи, че самият човек е бил склонен към такова деяние. Фактът, че то най-вероятно е извършено от ревност, показва и психологическо състояние, което не е нормално“, посочи депутатът.

Снимка: bTV

Според него тестовете би трябвало да уловят такъв проблем, защото са доста обстойни, въпросът е, много е важно, кой го прави и къде го прави. Той свърза темата с антикорупционната акция в Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ (бившето ДАИ).

„Знаете, проверяват се фирмите и учрежденията, които издават тези сертификати. Ако там имаме проблем с корупцията, това означава, че този господин може да си е минал през заведение проформа, да си е направил теста и да си е получил сертификата“, каза Ананиев.

Снимка: bTV

Не е нужно да става въпрос за тест, взет проформа, или за корупция, каза Монов. Тестът е най-слабият и най-ненадежден псхологически инструмент. Това, че може да имаш координация между лява и дясна ръка, че имаш бързина на реакция, не означава, че не си агресивен или опасен, добави психологът.

Той посочи, че Дружеството на психолозите от много отдавна настоява да се оценява рисковото поведение на всички шофьори, не само на професионалните.

Монов добави, че „сега се хвърля стигма върху една професионална група, но колко повече са шофьорите любители, които имат рисково поведение и са опасни?“.

„Затова, може би, трябва да се смени цялата система. Единствените компетентни в България да казват кой е пригоден за дадена професия със съответните инструменти са в Дружеството на психолозите. Нека ние да направим инструментариума, нека ние, като професионална гилдия, да извършваме тази дейност и съответно на носим отговорността“, каза Монов.

По думите на Монов, случая може да се разглежда като симптом на влошеното психично здраве на нацията. Не знам таксиметровите фирми дали имат звено за психологична помощ и подкрепа, за да може, когато човек, извършващ тази доста стресова дейност, се почувства зле, да се обърне за помощ към някого.

Снимка: bTV

Според председателя на Браншовата камара на таксиметровите шофьори инж. Спас Атанасов „такъв инцидент може да се случи с всяка професия. Това е битов инцидент. Мъжът не е возил пътници и не е пострадал пътник, за да се преекспонира така, че това е таксиметров шофьор“.

Той добави, че е разговарял с шефа на фирмата, в която работи Стефанов. Той работел в компанията от няколко години, срещу него нямало забележки, документите му са редовни и през януари е минал на психотест.

Ананиев посочи, че със законодателството от 1 април се въвежда системата, в която превозвачът е работодател на всички шофьори и той би трябвало да следи ежедневно как си върши работата.

Между четенията направихме предложение за солидарна отговорност. Искаме да обвържем предоставянето на лиценза с отговорността – на водача и превозвача, каза Ананиев.

Вижте целия разговор във видеото.