Не стихват протестите на жителите на Своге след тежката автобусна катастрофа, при която загинаха 17 души. Днес те отново изразиха недоволството си. По-рано днес започна ремонт на пътя край Своге на мястото на автобусната катастрофа.
От Пътната агенция обявиха, че ремонтът не е заради инцидента, а заради констатирани още през юни проблеми с асфалта.
Хората отново настояха за рехабилитация на пътния участък, но по думите им тази няма да се направи качествено, тъй като ще се смени само асфалтовата настилка.
Ваня Боянова губи баща си, а майка ѝ е сред тежко пострадалите при катастрофата край Своге. Жената живее във Владо Тричков, село, което се намира близо до мястото на инцидента.
По думите ѝ от години се знае, че трасето е опасно. „Обвинявам тези, които направиха шосето, само те са виновни. Всеки един от нас знаеше, че този асфалт не е за там”, категорична е Ваня.
Днес започна ремонт на пътя – според Пътната агенция обаче не заради катастрофата, отнела 17 живота, а защото два месеца преди това от АПИ открили, че асфалтът не отговаря на изискванията. Пращали писма до „Трейс”, които положили асфалта, но те така и не направили ремонт на участъка. Последният констативен протокол бил съставен ден преди катастрофата.
В писмена позиция от „Трейс груп холд” обясниха, че правят ремонт на трасето, въпреки че от Пътната агенция не са им дали обосновка, че установените дефекти на пътя са тяхна отговорност и са произтекли от строителните дейности, които е извършила фирмата през 2014 г.
От Института по пътна безопасност, които сигнализират за опасния участък още преди катастрофата, обясняват, че сега институциите си прехвърлят отговорност за фаталния инцидент.
„Трябвало е да се свърши работа в АПИ още след второто писмо. Пращаш едно, виждаш, че няма реакция, пращаш второ – няма реакция, и тогава се предприемат конкретни действия”, каза Настимир Ананиев от Института.
От агенцията твърдят, че асфалтът на мястото на катастрофата не отговаря на изискванията за тежко натоварен път, какъвто бил този на Искърското дефиле. При взетите проби преди два месеца открили варовик в износващия му пласт, което не отговаряло на възложения от тях проект на „Трейс”.
От „Трейс” отговориха в деня след катастрофата, че рехабилитацията е извършена спрямо техническата спецификация.
Междувременно остава неясна съдбата на мантинелата, през която премина автобусът. От Пътната агенция казват, че тя не е тяхна отговорност, а на община Своге. От общината пък са категорични, че е отговорност на Пътната агенция.
Тази сутрин по bTV регионалният министър в оставка Николай Нанков обясни защо държавата не е направила обстоен анализ на асфалта след ремонта на фаталния път. „Така наречената ядка от пътя, това, което беше взето като проба в петък от следствените органи за лабораторен анализ, не се прави по време на приемателната комисия. Няма нормативни изисквания. Може да се направи по преценка на самата комисия, не е правено в случая”, посочи Нанков.
И докато институциите и фирмата си прехвърлят отговорността за пътя, Ваня Боянова организира мълчалив протест във Владо Тричков.