Показна акция на служители на "Паркинги и гаражи" със закопчаване на автомобилите на депутатите около парламента със скоби спря работата на народните избраници.

Докато депутатите гласуват закона за ограничаване промените на климата, Борислав Гуцанов от Коалиция за България поиска почивка и обяви от парламентарната трибуна, че навън слагат скоби на автомобилите и депутатите са излезли да си платят глобите. Той поиска почивка, за да могат народните представители да се справят с необичайната ситуация. Според Гуцанов представители и на ГЕРБ, и на БСП, вероятно и на ДПС са си платили глобите.

Още не излезли на площада около парламента, депутатите завариха вече освободени колите си. Не стана ясно чий е приноса, но те си шушукаха, че най-вероятно някой на високо ниво се е обадил на друг също на високо ниво и проблемът е решен по телефона.

Депутатите паркират на служебен паркинг, който се намира в охраняемата зона до парламента. Закопчаните коли са извън служебния паркинг, но в охранителната зона, съобщи БНР.

Според зам.-председателя на транспортната комисия Георги Свиленски там е синя зона, но когато не е в охранителния параметър около парламента. Той недоумяваше как цивилни коли са преминали през полицейската охрана.

Акцията предизвика бурни реакции в кулоарите на парламента. Депутатът от Коалиция за България Антон Кутев я определи като провокация. Той обясни, че е видял седем-осем коли със скоби, освен неговата.
„Защо някой се опитва да прави тази провокация в момента - не знам, посочи Кутев.

Неговата скоба е била свалена, защото си платил 30 лева. Тези пари, ако реша да водя дело, ще си ги върна заедно с разноските по делото, всеки гражданин може да го направи”, коментира депутатът, но уточни, че няма да съди Общината.

Станислав Иванов от ГЕРБ обаче контрира, че всеки ден се нарушават парламентарният правилник и законите на страната. „От левицата и ДПС бяха притеснени, че им "заскобяват" автомобилите, защото са спрели неправилно на "синя зона", а заради това заместник-председателят на парламента наруши правилника, като обяви почивка 45 минути преди края на заседанието”, изтъкна Иванов, като припомни, че не може да се дава почивка, когато остават под 60 минути преди края на пленарния ден.

„Ако това е Синя зона, защо депутатите от левицата, и не само те, паркират неправилно и кой им дава право да искат процедура за прекратяване на заседанието, само защото са нарушили закон”, попита реторично Иванов.
Според него зоната за сигурност около парламента е по-широка от предвидените в закона 20 метра.

„При положение, че Синята зона попада в някакъв периметър, който е незаконен, да не би министър Йовчев да е отменил заповедта на Общината за Синя зона”, попита още той. Иванов уточни, че и сред депутатите от ГЕРБ има такива със скоби на автомобилите.

Антон Кутев обясни, че Наредбата за организация на движението на територията на Столична община е отменена в онази си част, която регламентира поставянето на скоби, вдигането и събирането на глоби. Докато съдът окончателно не се произнесе, да не говорим за Синя зона, препоръча колегата му от БСП Георги Свиленски. От левицата обясниха, че делото във Върховния административен съд е на 7 март.

Промените в наредбата за паркирането в столицата бяха оспорени от две граждански сдружения. Искът им срещу Общината беше уважен на предишната съдебна инстанция - Административният съд, който отмени ключови текстове в Наредбата за организация на движението и на практика обяви за незаконно действието на платените зони за паркиране за живеещите в обхвата им. Столичната община обаче обжалва решението във ВАС.

Дейностите по репатриране на автомобили и поставянето на технически средства тип скоба са законосъобразни и се извършват по действащата нормативна уредба, съобщиха от Центъра за градска мобилност във връзка с разпространено от депутати становище, относно законосъобразността на действията по прилагането на Наредбата.

На 26 ноември 2013 г. с решение на Върховен административен съд бе обезсилено решението на Административен съд - София град, с което е отменена Наредбата за организация на движението, припомнят от общинското дружество.

„Дейностите по контрол редовността на паркирането в двете зони за кратковременно паркиране – Синя и Зелена се извършват регулярно в рамките на работното време на зоните. По време на този контрол са проверени всички автомобили, паркирали в зоната на площад „Св. Ал. Невски", до които е имало безпрепятствен достъп. В пространството, оградено и пазено от полиция не е извършван контрол. Ежедневно заради нарушения на правилата за паркиране в двете зони се поставят средно по 350 технически устройства тип „скоба", подчертават от Центъра за градска мобилност.

При определянето и разграфяването на местата за паркиране на площад „Св. Ал. Невски", включени в Синята зона, са спазени всички изисквания, включително и е съобразена зоната за сигурност на сградата на Народното събрание.