Поредни предложения за промени в Закона за движение по пътищата предизвикаха бурни реакции. Едно от тях е освен собствениците на коли, и ползвателите да се регистрират в КАТ. Друга новост е свързана със събираемостта на глобите, които са проблем от години у нас - фишовете за нарушения на пътя да бъдат публикувани на сайта на МВР. А в деня на излизането им, да се счита, че са връчени на шофьора - нарушител.
В свидетелството за регистрация, освен собственика на превозното средство да се вписва и лицето, което го ползва. Колкото души сядат зад волана му, толкова трябва да фигурират и в регистрите. Това се прави, за да се установяват нарушителите, заснети от камерите. В момента, призовките се пращат на собственика на колата, който може да посочи кой е ползвал колата му.
Ако една кола има повече ползватели, собственика ще предостави тази информация, посочи Николай Петров - началник "Регистрации" КАТ. Свидетелството обаче не предвижда място за вписване на други шофьори.
Според шофьорите, предложението е абсурдно. Според един смисъл има ако се излиза извън България има логика, но в България – не. „Това е абсурдно, всеки път да се обясняваме, че той ми е съпруг и може да ми кара колата. Абсурд”, добави друг шофьор.
„Идеята е добра за мен, защото ако се извърши нарушение на пътя, не се тръгва по мъките на кой се води колата, лизинга да на кой е, а директно на ползвателя се праща”, смята пък трети потърпевш от идеите за нови мерки.
Събираемостта на глобите е проблем от години. Затова се предвижда още едно новост. Ако камерата ви снима с превишена скорост и не ви открият, за да ви дадат честитката, данните за нарушението да се публикуват на сайта на МВР, а денят на излизането им там да се счита за датата, на която ви е връчена призовката. За половин година само в София са заснети 42 хиляди шофьори с висока скорост. Не само тази година, но и по принцип, 40 процента си плащат глобите, а други 60 на сто се укриват, твърдят от КАТ.
„Факт е, че има много водачи, които се укриват, не можем да ги намерим на адреса който са посочили, на домашния им адрес, това иззема огромен ресурс от полицейски служители”, коментира Петров.
Докато експертите обмислят спорно ефективни промени, то не маловажни проблеми стават в страни. Гонките по новооткритите магистрали. зачестяват. И все по често на снимките от камерите липсват номерата на колите, защото са скрити и е изгодно на джигитите.
Минималната възможност да бъдат спрени от пътни полицаи ще им струва 50 лева за прикритите табели, а ако камерата ги улови докато препускат в смъртоносните гонки, ще платят поне 10 пъти повече. И докато говорим за глоби, да си припомним, че летните месеци, войната на пътя взима най-много жертви.
В закона има и идея и за двойно увеличаване на глобите за висока скорост.Това за сега са само предложения, които тепърва ще бъдат гласувани или отхвърлени.