Заявление за обезщетение за безработица ще може да се подава по електронен път. Това предвиждат промени в Наредбата за отпускане и изплащане на обезщетения за безработица, които бяха одобрени от правителството.

За подаване на заявление по интернет ще се ползва квалифициран електронен подпис или персонален идентификационен код. Възможността за подаване на заявленията и на хартия в териториалните поделения на Националния осигурителен институт (НОИ) ще се запази.

За хората, чието осигуряване е прекратено след 31.12.2016 г., срокът за изплащане на паричните обезщетения ще се определя от броя на годините, през които са се осигурявали за безработица след 2001 г. По този начин отпада необходимостта да представят документи, удостоверяващи осигурителен стаж. За преценка на правото и определяне размера на обезщетението ще се използват данните от информационната система на НОИ.

Кабинетът прие още промени, с които се намалява административната тежест за гражданите.

Отпада задължението за деклариране на имотно състояние при подаване на заявление за социална пенсия за старост и персонална пенсия.

Срокът за приемане или отхвърляне на злополука като трудова се удължава от 7 на 14 дни.  

С други промени се регламентира, че върху доходите от обезщетения, изплащани въз основа на Кодекса на труда и други специални закони, се дължат осигурителни вноски. Разпоредбата е следствие от влезлите в сила на 1 януари изменения в Кодекса за социално осигуряване.

Разширява се кръгът на хората с право на отпуск и обезщетение за бременност, раждане, отглеждане на дете при смърт или тежко заболяване на майката (осиновителката) или при неизползване на отпуска при бременност и раждане. Осигурените лица, които не могат да получат обезщетения за болест и майчинство, тъй като осигурителят е преустановил дейността си, ще могат да представят документите, необходими за изплащане на обезщетенията, на хартиен носител лично или чрез упълномощени от тях лица в съответните териториални поделения на НОИ.

Върху средствата за социални разходи ще се дължат осигурителни вноски за всички фондове на държавното обществено осигуряване, а не само за фонд „Пенсии“. Това се регламентира в Наредбата за реда за избор на осигуряване, внасяне и разпределяне на задължителните осигурителни вноски. С промени в Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица се прецизира редът за осигуряване на самоосигуряващите се пенсионери.

С друга промяна – в Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя, отпада задължението на НОИ да превежда социално- и здравноосигурителни вноски при изплащане на гарантирани вземания при несъстоятелност на работодателя. Разпоредбата е резултат от влезли в сила промени в Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя.