Военновъздушните сили са в готовност да изпратят вертолет в помощ на огнеборците на всяка от горещите точки. Подготвят се и други два вертолета „Кугър", които обаче ще може да се включат в подобни мисии догодина.
Около 5 минути са нужни на екипажите от авиобаза „Крумово", за да подготвят този вертолет МИ-17 за полет със закачена системата за вода, която ще може да пренесе около 2 тона и половина до най-опасните региони на страната в момента.
Така с едно натискане на копчето акциите над пламъците спасяват живот и хиляди декари гори.
„Мисиите са изключително тежки - те са подобни на бойните мисии. Мога да кажа и в изключително тежки условия работим”, разказва полковник Димитър Павлов, зам.-командир по летателната подготовка в база „Крумово”.
Пилот от почти 30 години, полковник Павлов участва в десетки мисии за гасене на пожари.
„Има дим, който пречи на видимостта; има високи пламъци, които са много опасни за вертолета и обикновено има и силен вятър”, обяснява Павлов.
Полковникът отбелязва, че въпреки пълната готовност за съдействие, ресурсите са ограничени. Според него един ветролет е крайно недостатъчен за такива пожари, трябва да има минимум 2-3 машини, за да могат те да осигурят едно непрекъснато въздействие.
Екипажите обаче ще бъдат напълно готови да управляват в подобни условия вече оборудваните два вертолета „Кугър" догодина.
Бордните техници на вратата наблюдават за точното място за пускане на водата. Старши борден техник офицерски кандидат Рангел Рабаджиев отбелязва, че година с година не си приличат и понякога са летели стотици часове, за да се борят с горските пожари, както и години, през коит илитат веднъж или два пъти.
„Едно от най-важните неща - това е обезопасителния колан, който всеки борден техник трябва да си го сложи на кръста”, разкрива Рабаджиев
Вертолетът може да е във въздуха до 3 часа. Гориво се зарежда в „Крумово", а вода - почти отвсякъде.
„От язовири, от реки… Трябва да има поне метър и половина, два дълбочина на водата, за да може да се зареди”, обяснява капитан Георги Димов, началник група „Авиационно въоръжение".
Системата е сигурна, защото има 1 500 спускания. Въпреки че преди малко повече от година имаше инцидент точно с вертолет МИ - 17 и съвсем доскоро нямаше нито един технически изправен, сега екипажите в базата са категорични, че машината е в бойна готовност.