Всеки пети шофьор няма гражданска отговорност. Полицията вкарва редица нововъведения, за да се справи с проблема.
260 таблета - толкова вече са закупени от полицията, за да се засили контрола на пътя. Това означава, че по всяко време на денонощието повече от 160 полицейски екипа ще могат да проверяват всяка кола без дори да се налага да я спират.
Таблетите ще са свързани със специален софтуер, в който ще бъде нужно само въвеждането на регистрационния номер на автомобила, за да се види има ли валидна гражданска отговорност или не. Освен това част от познатите ни самоснимащи пътни камери също ще бъдат свързани със системата и ще проверяват автоматично преминаващите автомобили като ги снимат.
"Изнесено работно място" - такава вече е официалната формулировка за пътен полицай, оборудван с таблет. Новата технология ще бъде на разположение на катаджиите след седмица, но ще влезе в сила след обучение и изпробване на софтуера.
"Служителят ще има възможност на ето тази клавиатура да въведе номера и след съвсем елементарна операция ще получава достъп дали този автомобил има застраховка Гражданска отговорност веднага на пътя", обяснява Антон Антонов, "Пътна полиция".
Скоро след въвеждането им, таблетите ще започнат да се използват и за всякакви други справки и проверки. Целта е новата технология не просто да открива нарушителите, а след време да праща направо електронни фишове. В момента административната процедура по глобяването на шофьорите без гражданска отговорност отнема близо половин година.
Голям проблем пред застрахователите се оказват хиляди коли с българска регистрация в чужбина - двойно повече претенции за обезщетения след катастрофи извън пределите на страната ни са постъпили у нас през миналата година, някои от сумите са колосални.
„Едно обезщетение от порядъка на 650 хиляди евро за събитие, настъпило в Гърция от наши гастарбайтъри - настъпва събитието със смъртни случаи, много увреждания и много наследници", казва Борислав Михайлов, Гаранционен фонд.
Затова полицията започва проверки на автомобилите извън страната - дали са сменили своите регистрационни номера и дали още попадат в обхвата на българските застрахователи.
И още - полицията е установила, че много шофьори плащат само първата или втората вноска на гражданската отговорност през лятото, а през другото време колата стои пред блока. Законът ще се промени така, че колата да се спира от движение за този период и да се пуска без излишни процедури и усложнения в момента, в който платят застраховката и започнат да карат.