Най-ценният капитал, за който се борят всички, е вниманието. Ако поставим "Заешката дупка" от "Алиса в страната на чудесата" в технологичния свят, терминът би описал начина, по който социалните мрежи завличат потребителите си, манипулирайки техните стереотипи, страхове и емоции с цел те да прекарат пред екрана колкото се може повече време.
Тази аналогия прави журналистът на bTV и водещ на знаковото обзорно актуално предаване "120 минути" Светослав Иванов. Като един от новите членове на журито на конкурса Web Report, той споделя своята оценка за съвременните предизвикателства пред чистата журналистика.
На фона на промените в информационната среда, сред които например алгоритмите на социалните мрежи, които потиснаха още повече новинарското съдържание, ще наблюдаваме завръщане към близкото минало по отношение на информацията - тоест ще започне да се консумира все по-често чрез медиите и класическите форми - новини, анализи, публицистика, контекст.
Емоциите постепенно ще отстъпят място на по-голямото усилие да разбираш и осмисляш света около теб, смята Иванов. Той очаква и рекламният бизнес също постепенно да започне да се завръща към класическите форми за реклама.
Позитивно е и очакването му за бъдещето на журналистиката: "Около нас има толкова силни журналистически материали и хора, които не спират да вършат своята работа на много високо ниво. Те са тук и са сред нас, стига да не сме загубили сетивата си да ценим труда им". На младите колеги казва, че в тази работа може да успееш "само ако основният движещ мотив е вътрешното удовлетворение и непрестанното търсене на справедливост". Именно тогава според Светослав Иванов нашата професия се превръща "в призвание, източник на вдъхновение и в същото време - броня и щит".
На участниците в Web Report, които могат да изпращат материали до 30 април, водещият на "120 минути" казва: "Вашата работа има значение. Бъдете горди с това, което правите, защото вие сте на световно ниво. България далеч не е толкова зле, колкото се опитват да ни втълпяват различни политически играчи. Ако се огледате какво се случва с медиите в региона около нас и дори в централна Европа, ще го осъзнаете".
Цялото интервю може да прочетете тук.