Главният редактор „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group Венелин Петкова даде специално интервю пред Dir.bg навръх 20-ия рожден ден на bTV Новините. Той ръководи отдел "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group от 2014 година. Основна част от професионалната си кариера той изгражда в bTV, където започва работа като репортер и водещ на централната емисия още при създаването на телевизията през 2000 г. По-късно трупа опит и като автор на документални филми и продуцент на предаването bTV Документите.
Венелин Петков е единственият български журналист, носител на престижната американска награда "Пийбоди" за майсторство в телевизия, радио и уеб за филма "Опиум и рози" от авторската му поредица "Пътуване в Афганистан". И до днес той налага най-високи професионални стандарти и иновативна визия за развитието на висококачествено новинарско съдържание в среда на пълна интеграция между телевизия, радио и уеб.
Отбелязвате 20 години bTV Новините в година на разрастваща се пандемия. Как се справяте в тази ситуация?
Имаме извънредна схема за дежурства на екипите. Репортерите, водещите и продуцентите дават смени с ротации през една седмица. Международните редактори, уеб редакторите и графичните дизайнери работят частично или изцяло от вкъщи. Изпълняваме планирани мерки за дезинфекция на помещенията – два пъти на ден частична по време на работния ден и пълна дезинфекция на всички помещения след края на последния ни ефир всяка нощ. Носенето на маски в помещенията и служебните автомобили е задължително. Въвели сме карантиниране и тестване на контактни колеги, както и такива, които са били изложени на риск. Мерките са в сила от самото начало на пандемията през март. Подготвени сме за всички възможни сценарии, включително и пълна евакуация. Досега нямаме сривове в ефир, нито критични ситуации с колеги. На практика заради мерките работим с ограничен капацитет, но целта е да опазим здравето на хората, без това да спре работата на редакцията.
Изпратихте собствени екипи да отразят изборите в Америка. Защо е важно да имате свои журналисти на място, когато световните агенции предоставят толкова много информация?
Агенциите предоставят статистика и друга информация, която представлява интерес за глобалната аудитория – техните клиенти от целия свят, между които сме и ние. Достъп до тази информация имат всички, включително и нашите конкуренти. Нашите екипи търсиха и представяха информация от първо лице, предназначена специално за българската аудитория. Присъствието им направи нашето отразяване на президентските избори в САЩ уникално и лично. Колегите бяха оборудвани с устройства за предаване на живо. Така събитията отвъд океана бяха предавани директно в България. Не на последно място - хората винаги търсят разказвач и история, а не просто информация. В САЩ за тях работиха двама от най-добрите ни разказвачи – Теодора Трифонова и Росен Цветков.
Какво се промени в работата ви след въвеждането на високотехнологичното студио миналата година?
Новото студио позволи да модернизираме и стилизираме всички предавания, които произвеждаме. Макар че всяко едно от тях има своя идентичност, благодарение на студиото и новите графични елементи всяко едно носи духа на редакцията. Това поставя еднакви критерии за работа във всички предавания и дава еднаква гаранция за качество на нашите зрители.
Новото студио е и платформа, която позволява да се развиваме и да експериментираме с години напред. Това, което създадохме, е сравнимо с процеса на разработване на боен самолет – механична конструкция, двигатели, авионика, въоръжение. В самолетостроенето от механичната конструкция се очаква да издържи много години на модернизация и развитие на всички останали компоненти. При нас създадохме механичната конструкция и я оборудвахме с последното поколение системи - добавена реалност, софтуер за управление на графиките. Какви двигатели и „въоръжение” можем да добавим след време ще решим, когато се появят на пазара и разберем, че биха били полезни на аудиторията.
Как си взаимодействат екипите ви, които работят за различните новинарски емисии и публицистични предавания, за сайта, за радиостанциите?
Екипът е един и същ. Ключът към успеха е в интеграцията на хора и съдържание. Няма логика един репортер да прави репортаж за емисия, друг да прави репортаж за предаване, а трети и четвърти – за уеб и радио. Извървяхме дълъг път, за да свикнат всички с идеята, че екипът носи отговорност за всички предавания и платформи, а не само за конкретна емисия или предаване. От съвременния професионалист в аудиовизуалната журналистика се очаква да умее да работи и в ефир, и в уеб, и по радиото. Технологиите позволяват това да става лесно. Необходимо е желание за развитие и непрекъснато усъвършенстване. Например колега, който отразява протест в центъра на София знае, че има ангажимент да се включи на живо по bTV Радио. Също така знае, че трябва да направи живо включване във "Фейсбук" профила на btvnovinite.bg. Трябва да изпрати снимки, видео и информация за сайта, и то неведнъж в процеса на развитие на ситуацията. И всичко това се случва преди участието на репортера в която и да е емисия по телевизията. За емисиите трябва да има включване на живо и репортаж. Това изисква мултифункционалност на репортера, на оператора, на продуцента в нюзрума.
Какво се промени като цяло в bTV Новините за последните 6 години, когато оглавихте редакцията?
Преди шест години започнахме процеса на интеграция на предавания и платформи. bTV Новините отдавна не са само емисия по телевизията. Вече никой не работи само „за емисията в 7”. Колегите публикуват и излъчват журналистика там, където я търсят нашите зрители – и по телевизията, и онлайн, и по радиото.
Венелин Петков ръководи отдел „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group от 2014 година. Основна част от професионалната си кариера той изгражда в bTV, където започва работа като репортер и водещ на централната емисия на bTV още при създаването на телевизията през 2000 г. По-късно трупа опит и като автор на документални филми и продуцент на предаването bTV Документите. Той е единственият български журналист, носител на престижната американска награда „Пийбоди” за майсторство в телевизия, радио и уеб за филма „Опиум и рози“ от авторската му поредица „Пътуване в Афганистан“. И до днес той налага най-високи професионални стандарти и иновативна визия за развитието на висококачествено новинарско съдържание в среда на пълна интеграция между телевизия, радио и уеб.
Под ръководството на Венелин Петков дирекция „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group въведе първата в България система за аугментирана (добавена) реалност в ефир през 2015 година, мултифункционално студио с първата в Европа извита LED видео стена, с резолюция по-голяма от Full HD през 2016 година, а през 2017 г., в съответствие с промяната на потребителските навици, и 360-градусови видео новини във Facebook страницата на bTV Новините. Венелин Петков ръководи и международния екип от професионалисти, които през 2019 г. реализират изграждането на новото високотехнологично интегрирано 360-градусово студио на bTV, както и въвеждането на новите технологии и методи в работата на редакцията. Три мултифункционални сета с 11 видео стени с обща площ от 450 кв. м., 7 от които с 4K резолюция и 1 е тъч скрийн правят проекта най-мащабния в историята на телевизията и уникален за Централна и Източна Европа.