Съществува възможност да даваме по-малко пари за Гражданска отговорност на колата си, ако я караме сезонно. Засега това е само идея на Комисията за финансов надзор и, за да заработи, трябва да бъдат направени промени в Кодекса за застраховането. Още преди крайният вариант на предложението, поддръжници не липсват.
Пазарът за стари коли в Дупница е едно от най-големите тържища за автомобили в България. Тук не са чували за сезонната гражданска, но не е и необходимо. От първо слушане, клиентите са твърдо „за”.
Владимир Стефанов вече е харесал новата си кола. „Дето има една дума, тая кола може да ти седи пред блока, ама пак трябва да отделиш пари”, коментира той. Ако промяната стане факт, Владимир казва, че е склонен да плати по-висока цена за нова кола.
Приятелят му Владимир Попов също вижда смисъл в предложението. „Има стари хора, които ползват колите само да ходят по ниви, по частното и то само лятно време. Зимата не я карат. Защо ще плаща, при положение, че я ползва пет месеца”, казва той.
Търговците също подкрепят идеята, въпреки че не вярват така да се влеят свежи пари в техния бизнес. „Бедният народ какво ще му спестиш? 50 лева? И той ще каже окей, отивам да си купя кола. Няма как да стане”, коментира собственикът на автокъщата Вальо Гиздов.
За разлика от търговците на коли на старо и клиентите, застрахователите засега гледат скептично на идеята за сезонна гражданска отговорност. Мотивират резервите си с факти.
„Преди няколко години в нашата компания имаше куриозен случай, свързан с активиране на гражданска. Когато паркирана кола, без водач в нея, без работещ двигател, която трябва да е в покой, тръгва на собствен ход, поради лек наклон и убива човек”, разказва Николай Генчев от Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. При този случай застрахователите са поели обезщетението. Колата обаче е била с активирана застраховка.
Сега бизнесът поставя въпрос - как ще бъде решен въпросът с покритието на риска през времето, в което не сме застраховани.