Едва половината от пилотите в бойната авиация летят, защото няма достатъчно изправни машини, обяви пред bTV министърът на отбраната Красимир Каракачанов.
Пределът на безопасността за полети е достигнат, добави командирът на Военновъздушните сили.
245 са пилотите в Българската армия, но почти половината от тях не летят заради липса на машини, на които да тренират. При норматив от 120 часа годишно в миналото, сега се оказва, че двамата пилоти на Ми-17 са имали 17 и 19 часа за половин година.
От пет Ми-17 нито един не лети, от пет Ми-24 лети само един. За тяхното възстановяне трябват 49 млн. лева.От 12 хеликоптера „Кугър” летят 4, от шестте учебни хеликоптери Бел 206 – три. Техният ремонт се изчислява на близо милион.
Калкулациите на Министерството на отбраната са, че 50 милиона лева са нужни, за да бъде възстановена летателната годност на вертолетите, включително и за гасене на пожари, защото вече не разполагаме с хеликоптер за тази цел.
Командирът на военновъздушните сили е готов да спре част от сложната подготовка на летците от бойната авиация заради риска, докато не се осигурят резервни части за ремонт и горива за машините.„Загубата на нашите колеги се отразява много тежко навсякъде. Действа и върху мотивацията на летателния състав, а и на всички останали. Това действа на психиката, това действа на мотивацията. Ще трябва да се съобразим с тази обстановка преди да възобновим полетите във военната авиация”, заяви ген. Цанко Стойков.
Продължава разчитането на черната кутия на падналия хеликоптер. Оцелелият борден техник – офицерски кандидат Алексей Каменов, продължава да е във ВМА с гръдна травма.
„Разпит с него не е провеждан. Има травма на гърдите, неговият спомен е много бегъл, късметът е, че е бил в задната част и вдигал въжето. Той е изпълнявал тренировка на мисия по спасяване, прибирал е въжето, и хеликоптерът като се ударил с предната част и това е бил неговият късмет, той е оцелял", обясни военният министър.
Министърът внася във вторник промени в Закона за обществените поръчки, които да възпират възможността на фирми без всякакъв правен интерес да обжалват процедурите за ремонт и доставка на военна техника."Може ли фирма, произвеждаща банички или продаваща бикини, да обжалва ремонт на хеликоптер, тя няма абсолютно никакъв правен интерес, да не говорим икономически интерес от подобно нещо", заяви министър Каракачанов.
Миналата година по тази схема Министерството на отбраната загуби 42 милиона лева, отделени за ремонта на изтребителите МиГ-29. Обжалвана е и поръчката за възстановяването на вертолетите Ми-17 за 3,7 млн. лева.