С една трета е нараснал въздушният трафик над България спрямо миналата година.

Докато през 2013 г. прелитаха над 2500-2600 самолета, над България в момента за денонощие минават 2900 и до края на месеца ще достигнат много над 3000 полета дневно.

Какви са причините?

На първо място, кризата в Източна Украйна. След анексирането на Крим, Европейската въздухоплавателна агенция забрани полети над полуострова и Източна Украйна. Така от февруари целият трафик минава над България.

Втората причина е налагането на Истанбул като център за дълги дестинации към Близкия Изток и Азия. Не на последно място остават и чартърните полети с туристи към нашите и турските морски курорти през лятото.

Хубавото в случая е, че приходите от транзитни такси нарастват пропорционално на ръста в обслужваните полети

Повече полети и повече напрежение

Засиленият трафик означава и повече аварийни кацания заради проблемни пътници.

„Възрастен господин беше забравил да си пие лекарствата и беше получил сърдечна криза на борда на въздухоплавателното средство. Пилотът пожела снижение и кацане в най-близкото летище”, разказа и.д. директорът на районния център на Ръководство на въздушното движение в София .

Един ръководител полети води средно между 12 и 14 самолета едновременно. Николай Недков е сред специалистите, които държат контакт с машините.

„По-големи проблеми създава лошото време. Виждате какво се случваше в държавата. Същото се случва във въздуха. Изключително високо натоварване заради увеличените въздухоплавателни средства за Украйна и изключително тежко време за работа. Възможностите за грешки се увеличават драматично и това е най-тежкото в нашата работа: справянето с подобен тип ситуации”, коментира той.

Средно 3 до 4 години практика след получаването на лиценз са нужни за изграждането на подготвен ръководител полети.