Договори за огромни суми над бюджета си е сключвала Агенция „Пътна инфраструктура“ от 2019 г. до април т.г. Резултатът е ситуация, в която магистрали не могат да се завършат и трябва или да се налеят още пари, или да се преговаря с фирмите и затова отговорните ще бъдат дадени на прокурор.

Това обяви министърът на финансите Асен Василев по време на дискусия.

Дупка в пътищата

До април 2021 г. Агенция Пътна инфраструктура (АПИ) възлага дейности четири пъти над одобрения бюджет. От 2019 г. до април тази година АПИ е поела допълнително ангажименти за текущ ремонт и поддръжка над стойността на договорите за над 2,5 млрд. лева над бюджета, с който разполага, с обяснението че останалата част от парите ще се осигурят от пътните такси.

За първите четири месеца на 2021 година АПИ има надвишение на годишния бюджет за текущ ремонт с 1.3 млрд. лева, информираха от МФ.

В периода 2018 до 31 май 2021 г. са реализирани приходи от 122 млн. лв. от пътни такси при планирани 1143 млн.лв., обявиха от финансовото министерство по време на дискусията. През миналата година е била планирано през пътни такси АПИ да събере 450 млн. лева, а е събрала 77 млн. лева, добави министърът.

Разходът на държавата за периода 2018 - 2021 г. по два договора за проектиране, изграждане и поддръжка на тол системата е 321 млн.лв. има приложения към анекс с изпълнителя, с които отпадат значими технически параметри от първоначалния договор без намаляване на стойността на договора., посочиха от финансовото министерство.

Това е причината да не можем да завършим нито една магистрала. По този модел не може да имаме читави пътища, въпреки заделения огромен ресурс за тях, подчерта Асен Василев.

Снимка: БГНЕС

„Това не е липса на контрол, това е престъпление и е дълбоко неморално, както към изпълнителите на поръчките, така и към тези, които чакат обществен ресурс. Истината е че тази сметка трябва да я платим или да предоговаряме с някои от фирмите. За около 300 - 400 млн. лева вече сме поставени пред свършен факт и сметката ни е изпратена“, каза финансовият министър.

По думите му вече са проведени разговори с МРРБ и прокуратурата ще бъде ангажирана. „Това ниво на наглост и безотговорност може да се оправи само с правила и тежки наказания. Тук една агенция (АПИ) си възлага дейности с лежерно нареждане към Министерския съвет да намери отнякъде парите", каза Асен Василев

На кого – колко

В периода 2019 г. - април 2021 г. държавата е сключила договори за 31,4 млрд.лв., възложени от разпоредители с обществен ресурс. От посочената сума публичните предприятия са получили 19,299 милиарда лева , а разпоредителите с държавен бюджет – 12,111 млрд. лева.

През обществени поръчки с повече от един участник са изхарчени 18,976 млрд. лева.; през обществени поръчки с един участник – 3,997 млрд. лева, а без обществени поръчки (с т.нар „ин хаус“) – 8,438 млрд. лева.

Снимка: Ладислав Цветков

Най-големите крайни изпълнители на договори с обществен ресурс в периода 2019 - април 2021 г. са:

  • Обединение Консорциум Аркад с 2,587 млрд. лева;
  • "Автомагистрала "Хемус" АД - 960 млн. лева;
  • "ДЗЗД Джен Дуй ЖП Елин Пелин" - 599 млн. лева;
  • "Фарма Консорциум" - 595 млн.лева;
  • "Твел АОА" - 428 млн. лева;
  • "ЕС Билд" (през ДП "Пристанищна инфраструктура") - 393 млн. лева.