Липсва задължително аварийно оборудване в градския транспорт в София. За това алармираха от гражданската инициатива "Спаси София". Застрашени ли са пътниците в столичните автобуси и трамваи провери Кристина Газиева.
В някои от автобусите липсват аварийните чукчета, с които трябва да се счупи стъклото, в случай на инцидент.
Столичани признават, че не се чувстват сигурни в градския транспорт. По думите им превозните средства не са оборудвани достатъчно добре за извънредни ситуации.
В други автобуси липсва и авариен кран, който е демонтиран или счупен. Това означава, че вратата не може да се отвори при проблем – пожар или инцидент, обясни Андрей Зографски от гражданската инициатива "Спаси София".
От Столичния автотранспорт имат обяснение за липсата на аварийното оборудване.
„Това се дължи на „добросъвестните” пътници, които свалят чукчетата и си ги взимат с тях. Същата е историята и с крановете, които се използват за аварийните врати. Те се чупят”, заяви Владимир Коцев , зам-изпълнителен директор на Столичния автотранспорт.
Активистите от „Спаси София” виждат пропуск и в новите зелени трамваи. На аварийните кранове е поставена пластина, която обърква пътниците и те трудно могат да разберат как се деблокира кранът.
Според експертите пластината е сложена с цел да се избегне произволното ползване на крана в ненужни ситуации.
„При нито един трамвай, който е оборудван с аварийни кранове, не се наложило отваряне аварийно, нито счупване стъкло с чукче от 39 години”, коментира Иво Василев от Столичния електротранспорт.
Един от пътниците обаче му отговори, че и в Своге от 39 години не е падал автобус.
Годишно от трамваите се крадат около 25 аварийни чука, а от автобусите – десетки всяка седмица.
От Столичната община уверяват, че годишните технически прегледи на превозните средства от Градския транспорт гарантират и качеството на аварийното обородуване.