Примката около длъжниците се затяга. Мобилни оператори, банки и фирми дават все повече некоректни платци на колекторски фирми.
 
Само за първите шест месеца на годината на колекторските фирми е възложено да съберат близо 1 милиард лева от физически лица. Или със 160 милиона повече спрямо същия период на миналата година. Често две фирми събират един и същи дълг.

Какъв е профилът на длъжника?

Мъж, на възраст около 50 години. Образован. С бизнес, който в кризата не е издържал и сега мъжът затъва в дългове.

В последната година и половина обаче на сцената на длъжниците се завръща и младия човек.

Млад човек, на възраст между 20 и 30 години - такъв е профилът на длъжника, когото все по-често търсят колекторските фирми. Причината - малки възможности, но големи желания. За да ги сбъдне, трупа дългове.

София е на 20 години. Студентка. Дава себе си за пример за това как връстниците й да не попадат в този профил.

"Случвало ми се е да работя на 2-3 места в някакъв момент".

Анализът на събирачите на дългове показва, че най-напред хората плащат ипотеката и сметката за ток. На последно място мислят за парното и водата. Ако им останат пари, чак тогава плащат сметките за телефон.

Снимка: btvnovinite.bg


Именно мобилните оператори са се активизирали и масово наемат колекторски фирми да се "погрижат" за длъжниците.

За първите шест месеца на годината са им възложили да съберат малко над 400 милиона лева или с три пъти повече спрямо същия период на миналата година.

Снимка: btvnovinite.bg


Банките също търсят начин да изчистят част от необслужените си кредити. Като все по-често ги предлагат за продажба.

Вече и междуфирмената задлъжнялост е обект на колекторските фирми. Възложено им е да преследват  хиляди бизнесмени, от които да съберат над 60 милиона лева.

Средният размер на едно вземане намалява, макар и с малко - 491 лв. е бил през 2014 г.,  сега е 487.

Прогнозите обаче са до края на годината възможностите на потребителите за плащане да се влошават.