Учителските заплати у нас са сред най-ниските в Евросъюза. Въпреки увеличението от септември, възнаграждението е в десетки пъти по-ниско, сочат данни на Еврокомисията, потвърдени и от родния учителски синдикат.

С увеличението от 1 септември, минималната учителска заплата реално се повишава с между 20 и 30 лева. Младите учители ще започват с 530 лева, минималното възнаграждение на старши преподавателите не може да е под 555 лева, а това на главните учители - 590 лева.

Най-високо платени са преподавателите в Люксембург с близо 87 000 евро на година, в Дания - с около 000 и в Австрия с 52 000 евро. Българските учители са на дъното на класацията с 4780 евро годишно.

Профилът на средностатистическия български учител е 47-годишна жена, с две десетилетия професионален опит, висше образование и допълнителна квалификация.

Марина Бозаджиева е старши учител и преподава химия от 28 години. С увеличението, месечната й заплата от 535 ще стане 555 лева. Трудовият й стаж и допълнителната квалификация добавят към тази сума още, но парите никога не стигат.

„Недостигането е свързано с литературата, която излиза, с най-обикновени неща, свързани с посещението на кино, на театър. Човек трябва да си направи сметката, за да може да върже ежедневието, да върже месеца с храна, консумативи и така нататък, и да ти остане и излишък, с който да си позволиш неща, които в крайна сметка са нормални”, казва Бозаджиева.

И докато тя успява да отдели по 40 лева за книги на всеки два месеца, то бюджетът на нейни колеги за литература е наполовина. Младши учителят и преподавател по български Цветанка Тананова получава 550 лева, а след увеличението - още 30 отгоре. „На кино не съм ходила може би от три месеца”, признава тя.

От учителския синдикат казват, че има какво да се желае по отношение на възнагражденията. Настояват за 15 % увеличение на възнагражденията в средното образование догодина. Според изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, проведено в 34 държави сред 100 000 учители и ученици, 95 на сто от българските преподаватели казват, че харесват работата си. 20 на сто обаче смятат, че тя не получава необходимото обществено признание.