Самолети-цистерни на американската армия пристигнаха у нас. Машините участват в многонационалното учение "Сейбър Гардиън", което приключва в понеделник.
Самолетът, който изпълнява мисията, е Кей Си 135.
Машината предоставя нов отговор на стар въпрос – Колко е широка оперативността на тежките бомбардировачи?
Самолетът е произведен през 1959 г. и е участвал в конфликтите в Ирак, Афганистан и дори във Виетнам. 70 години по-късно летателният апарат все още е оперативен и се използва с пълен капацитет от американските ВВС.
Благодарение на Кей Си 135, изтребители и бомбардировачи летят над големи вражески територии или над вода, където няма писта за кацане.
Максималният капацитет гориво, който този самолет може да превозва, е приблизително 113 хил. литра. Хилядите литри гориво след малко ще потеглят към резервоарите на F-16 и транспортният C -17. Освен в корпуса на самолета, резервоари има и в неговите криле.
Сержант Роджърс е отговорен за живота на всички ни, включително и на пилота на изтребителя. Той е операторът, който скачва двата летателни апарата. Сега всичко изглежда лесно, но не винаги е така.
"Най-тежко е по време на бойни мисии, когато атмосферните условия не са подходящи. Например, когато трябва да заредим гориво по време на гръмотевична буря. Тогава е малко напрегнато", споделя сержант Роджърс.
Едно зареждане на F-16 отнема около минута. А след изтребителите идва транспортният C -17. Процесът по зареждане отнема между 10 и 20 минути.
"Мислете за нас като оркестър, в който всеки трябва изсвири своята част от произведението. Всичко е свързано с много тренировки", казва член на екипажа.
От гледна точка на командира, най-важно е да се увериш, че всеки от екипажа има всичко, от което се нуждае, за да изсвири своята част.
В учението "Сейбър Гардиън" ще участват около 800 хиляди военнослужещи от 7 държави - Румъния, България, Унгария, Босна и Херцеговина, Албания, Турция и Съединените щати.