Историческа стъпка за облекчаване на трафика у нас. След близо три години забавяне и обжалвания договорите за строежа на тунела под Шипка бяха подписани днес.

Очаква се проектът да доведе до поне четири пъти по-бързо пътуване между Северна и Южна България.

Тунелът под Шипка ще бъде с дължина над 3 километра. Той ще е част от 10 километровата отсечка, която ще свързва Габрово и Казанлък. В нея ще има общо пет тунела, шест моста и един подлез.

Стойността на целия проект е над 358 милиона лева, а срокът за изпълнение заедно с проектирането е 4 години и 3 месеца.

Ахмед Каменски идва от Габрово и преминава прохода за около час, ако бусът му е натоварен и за повече.

„През зимата може и два часа да минат, там нещата са относителни. Тунел ако има сигурно за 15 - 20 минути и по-малко може би“, заяви той.

Времето и разходът за гориво са от значение и за туристите.

Тунелът е възлова точка за пътния трафик в посока Север - Юг. Очаква се през него да преминават по 10 000 превозни средства на денонощие.

От южна страна тунелът под връх Шипка ще започва на 1 км. западно от мястото, където се намираме в момента, в подножието на настоящия проход Шипка, а от север би трябвало да излиза на 1 км. източно от връх Маруша в област Габрово

„Идеята за този проект е отпреди 125 години и ние имаме честта да го подпишем”, заяви председателят на УК на АПИ Тодор Василев.

Някои обаче са притеснени. На посетителите на Паметника на свободата, а не на оборота от пътуващите ще разчита това крайпътно заведение на върха на прохода след 2027 г., когато се очаква да приключи строителството.

Приходите на заведението ще паднат. Всеки би предпочел да мине през тунела, отколкото през върха“, заяви Кети Сербезова.

До подписването на настоящия договор за проектиране и строителство се стигна след три години обжалване в съда на процедурата по Закона за обществените поръчки.