Централна гара в София влиза в ремонт за 20 милиона евро след около месец, когато се очаква да бъде избрана фирмата-изпълнител.

Изцяло нова фасада, вътрешно преустройство на чакалнята и помещенията и обновени перони, т.е. почти всичко в сегашния вид на Централна гара-София ще се промени. Ремонтът ще стане факт 8 години, след като тогавашния министър на транспорта Николай Василев се възмути от състоянието на съоръжението и дори лансира идеята за събарянето му.

След това се заговори за концесия, но това така и не се случи. Всъщност, въпреки пословично лошия си вид, Централна гара-София е строена едва преди 37 години. Дали ще остане нещо от сегашния й облик, ще бъдат ли взаимствани идеи от предишния...

10 години след освобождението на България отваря врати първата сграда на столичната Централна гара - внушително здание във виенски стил. Тогава гарата обслужва около 25 000 души годишно. Днес от тук минават 15 000 пътници на ден. Сред тях е Николина Перцанска, която помни зданието в първите години след пускането му: „Много хубава, беше една от най-хубавите в Европа, но сега със сигурност вече не е.”

20-годишният Николай от Ямбол редовно пътува с влак и смята, че всички български гари се нуждаят от сериозен ремонт: „Ходил съм в Турция - дори там разликата е огромна, няма нищо общо с това, което е тук”.

След ремонта чакалнята на столичната гара ще се топли от слънчева енергия, която ще идва от фотоволтаици на покрива. Целта е да се ползва по-малко енергия, а хората да не студуват, както досега. Ще бъде създадена и нужната организация за връзка на пътниците с метрополитена. Нови ескалатори, чакални на няколко нива и съоръжения за трудноподвижни хора ще бъдат изградени вътре.

Ремонтът на Централна гара трябва да започне тази есен. Освен за нея пари за ремонт са отпуснати още за гарите в Бургас и Пазарджик.

Освежаването обаче няма да огрее търговската част и прословутия покрив пред самата централна гара. За тук продължава да се търси решение като един от вариантите е площите да бъдат дадени на концесия, за да бъдат запълнени 130-те магазина, от които в момента се ползват само десетина. Възможно е на това място да се построи и многоетажен паркинг, но за сега всичко това са само далечни идеи.