Трима убити и 9 ранени - такава е черната статистика за произшествията на жп прелези от началото на годината. В 90 % от случаите инцидентите са по вина на шофьорите.

Един от най-натоварените участъци е столичният жп прелез до Захарна фабрика. Там трафикът както на коли, така и на влакове е интензивен, а в час пик нервните шофьори стават повече. Част от тях смело и много рисково заобикалят бариерите.

От началото на годината до сега, при произшествия на железопътни прелези са загинали трима души. През 2013 г. общият брой на убитите е четирима. През последните няколко години се увеличава броят на инцидентите, показват данните на железничарите.

Заедно с екипи на Железопътната инфраструктура екип на bTV проследи трафика на бул. „Щросмайер”, при спуснати бариери. Само след секунди се появяват и първите нарушители - пешеходци.

Кадри от охранителни камери показват ясно, че и шофьорите са нарушители. И те, като пешеходците, рискуват. Заобикалят бариерите и не обръщат внимание на звуковия сигнал.

Огнян Гълъбов е сред шофьорите, които спазват ограниченията, но не веднъж е ставал свидетел на опасни маневри по прелезите. „Не беше точно пред очите ми, но 5 минути преди мен само чух удара и една кола беше закарана почти на оня край на линията”, разказва той.

След преминаването на влака много от пешеходците бързат да пресекат.

Според Елка, която наблюдава прелеза на "Щросмайер", тези волности на пешеходците са изключително опасни. У нас процентът на охраняваните прелези е един от най-високите в Европа, в същото време сме първенци и по броя на произшествията върху тях.

По качество на инфраструктурата обаче сме много далеч от другите страни в Европа. Съвременните стандарти предполагат трафик на две нива и подобно пресичане на железопътен и автомобилен път, каквото виждате у нас, се допуска рядко. Пари за изграждане на подлези обаче няма, признават от НКЖИ, и старите прелези няма да бъдат обновявани.