Училищните библиотеки западат. За последните 8 години броят им е намалял три пъти и от 1500 през 2005-та, днес те са едва 520. На какво се дължи тревожната тенденция и трябва ли да има специална политика за запазването на училищните библиотеки.

Столичното 51-во СОУ Елисавета Багряна е едно от училищата-образци, когато говорим за училищни библиотеки. Тук има много книжки, базата се поддържа, а децата идват с желание на това място. Самата Леда Милева е дарила част от личната си библиотека на това училище и сега децата имат възможност да четат нейните книжки. Не навсякъде обаче положението е такова - оказва се, че в по-голямата част на страната училищните библиотеки западат, не се отделят достатъчно средства и това е първото перо, което се отрязва, когато няма достатъчно финансиране.

Книгата е прозорец към света. И въпреки компютрите, интернет и съвременните забавления децата още обичат да четат книжки. В една библиотека има над 4000 издания, а всяка година се отделят около 3000 лева за поддържането на базата. Разчитат и на дарители.

"Миналата година имахме доста голямо дарение от семейство, което заминава в чужбина и не могат да вземат книгите със себе си, оставиха всичко на библиотеката. Детето им учи при нас", обясни библиотекарката Лилия Симеонова.

Различно обаче е в провинцията - в това училище в град Златарица по-голямата част от библиотечния фонд е още от създаването му. Библиотекар няма. За книгите се грижат на доброволен принцип всички учители, а стаята делят с шофьорите на училищните автобуси. „Това е дело на колегите. Те сами са подредили книгите по съответните области, в които преподават", каза Христина Ганчева, дир. на СОУ "Св.св. Кирил и Методий", гр. Златарица.

Според последни проучвания резултатите на учениците у нас непрекъснато намаляват и една от причините е лошото състояние на училищните библиотеки. Те имат бъдеще, но трябва да се модернизират."Ние искаме в училищната библиотека да влязат нови книги, да влязат компютри, децата да имат достъп до бази данни", обясни Ели Попова, Българска библиотечно-информационна асоциация.

Вариант за спасение за училищните библиотеки може да бъде изваждането им от бюджета на училищата и държавно финансиране и поддръжка.

На фона на всичко това скорошно изследване показва, че грамотността в България непрекъснато намалява. Цели 41% от българските деца спадат в графата слабо грамотни, а отличниците са едва 3%.