Близо три години след катастрофата край Своге, в която загинаха 20 души, делото тръгна. На съд отиват шофьорът на автобуса и още петима души.
Делото за една от най-тежките катастрофи у нас влезе в съда. То
Отговорност се търси не само от шофьора, но и от хората, отговорните за пътната настилка, която също е довела до инцидента. Обвинение беше повдигнато и двама бивши висши пътни шефове. А трима министри се разделиха с постовете си.
Анна Стоянова губи баба си. Автобусът превозвал хора от пенсионерския клуб в село Световрачене, техни близки и приятели.
„Каза ми, че отива на екскурзия с приятелки и повече не я видях. Тогава бях бременна, не успя да види своя правнук“, споделя Анна.
Тя е обнадеждена, че виновните ще понесат отговорност. Обвинението сочи, че това са шофьорът на автобуса и още петима души.
Според прокуратурата причина за катастрофата е несъобразената скорост, с която автобусът се е движел. 53 километра в час при знак за 40.
При навлизане в завоя са последвали удари с други коли, преминаване през мантинелата и преобръщане по стръмния скат.
За разлика от съдебните процеси досега, в които единствено шофьорите носят отговорност, тук десетки експертизи установяват, че причина за катастрофата има и пътната настилка, която не отговаря на стандарта.
„Сцеплението е било два пъти по-ниско от допустимото“, обясни Христо Ботев, адвокат на шофьора на автобуса.
Затова на подсъдимата скамейка са изпълнителният директор на фирмата, ремонтирала пътя – „Трейс – София“, ръководителят на ремонта, началникът на асфалтовата база, строителен инженер и шефка от пътната агенция.
104 души са конституирани в качеството на пострадали, част от тях са в чужбина.
Очаква се делото в Софийския окръжен съд да започне ва 18 май. А обвинения за тежката катастрофа бяха повдигнати и двама бивши ръководители на Агенция "Пътна инфраструктура". Разследването срещу Светослав Глосов и Дончо Атанасов се водеше от Софийската градско прокуратура. Обвинителния акт влезе в съда, но беше върнат заради процесуални нарушения.
Oбезопасено ли е трасето на инцидента днес?
Участъкът, в който автобусът излезе от пътя и се преобърна, е изцяло ремонтиран и е поставена двойна мантинела. На други места обаче се забелязват дупки в асфалта, разкъсана мантинела, дори липсваща и опасност от свлачища.